• De Europese vliegtuigbouwer Airbus heeft met succes een project voor volledig autonoom vliegen afgerond.
  • Na 500 testvluchten blijkt de A350-1000 XWB zonder hulp van piloten zelfstandig te kunnen opstijgen, landen en taxiën.
  • De nieuwe technologie zet de deur open voor volledig autonome passagiersvluchten, al benadrukt Airbus dat piloten een belangrijke rol blijven spelen.

De automatische piloot van vliegtuigen neemt piloten na het opstijgen veel werk uit handen, maar Airbus gaat nog een flinke stap verder. De Europese vliegtuigbouwer kan een passagiersvliegtuig nu zelf laten opstijgen, landen en taxiën zonder enige input van piloten.

Airbus heeft in juni het testprogramma ‘Autonomous Taxi, Take-off and Landing’ uitgevoerd, waarbij de piloten alleen maar toekeken hoe de nieuwe Airbus A350-1000 XWB alle belangrijke handelingen zelf uitvoerde.

Er zijn meer dan 500 vluchten gedaan waarbij het toestel gebruikmaakte van beeldherkenningstechnologie en zo ‘ogen’ kreeg. De technologie is geïntegreerd met buitencamera’s van de A350 waardoor het toestel volgens Airbus volledig zelfstandig kan vliegen.

De eerste belangrijke stap van het project werd afgelopen december al genomen toen Airbus het toestel volledig autonoom liet opstijgen vanaf luchthaven Toulouse-Blagnac Airport in Frankrijk. De piloten hoefden het vliegtuig alleen maar op de startbaan te zetten. Daarna konden ze toekijken hoe het vliegtuig zelf de lucht in ging.

Nu Airbus heeft aangetoond dat de A350 ook zelf kan landen en taxiën, staat de deur open voor volledig autonome vluchten.

Bekijk hieronder hoe Airbus zover gekomen is:


Airbus begon in 2018 met het testprogramma, dat officieel het Autonomous Taxi, Take-off and Landing-project (ATTOL) heet.

Foto: Een Airbus A350-1000 XWB. Bron: Business Insider/Benjamin Zhang

Bron: Airbus


Er werd gekozen voor de Airbus A350-1000 XWB die als een van de nieuwste toestellen van de vliegtuigbouwer toch al hoogwaardige technologie aan boord had.

Foto: Een Airbus A350 XWB. Bron: REUTERS/Regis Duvignau

De A350 heeft camera’s aan boord die piloten tijdens het taxiën zicht geven vanaf de staart en het landingsgestel. Die beelden zijn gebruikt voor het project.

Foto: De cockpit van een Airbus A350 XWB. Bron: Alex Davies / Business Insider

Ook passagiers kunnen de beelden van die camera’s bekijken tijdens het opstijgen en landen.

Foto: Beelden van een buitencamera aan boord van de Airbus A350 XWB. Bron: Business Insider/David Ibekwe

Airbus heeft het camerasysteem geïntegreerd met nieuwe technologie om het toestel ‘ogen’ te geven. Zo kan het vliegtuig zelf de start- en landingsbaan ‘zien’.

Foto: Een cockpit van de Airbus A350-1000 XWB. Bron: Thomas Pallini/Business Insider

De eerste succesvolle autonome test was in december toen het vliegtuig helemaal zelf opsteeg.

Foto: Een Airbus A350-1000 XWB. Bron: Benjamin Zhang/Business Insider

Piloten hoefden de A350 alleen maar op de startbaan te zetten. Het toestel steeg daarna geheel zelfstandig op het juiste tijdstip op.

Foto: Een Airbus A350 XWB.

Wind of andere factoren kunnen een toestel bij het opstijgen uit koers brengen. Dan moet de piloot ingrijpen. Dat was hier niet het geval, want het vliegtuig deed zelf al het werk.

Foto: Een Airbus A350-1000 XWB. Bron: Reuters

Hier een blik op de cockpit waarbij de gezagvoerder wel zijn hand bij het bedieningspaneel heeft, maar geen enkele handeling verricht.

Foto: De cockpit van de Airbus A350-1000 XWB tijdens de eerste keer autonoom opstijgen. Bron: Airbus

Toen de A350 het zelfstandig opstijgen eenmaal onder de knie had, werd het tijd het toestel te leren hoe te landen.

Foto: Een Airbus A350-1000 XWB. Bron: Airbus

Bijna alle passagiersvliegtuigen kunnen landen met een hoge mate van automatisering, met dank aan informatie via gps en radiosignalen. Maar in deze autonome tests moet het vliegtuig al het werk doen.

Foto: Een Airways Airbus A350-900 XWB. Bron: Thomas Pallini/Business Insider

Bron: Airbus


Er zijn in totaal 30 autonome landingen gedaan tijdens het testprogramma. Na 500 vluchten in totaal heeft Airbus het project tot een succes verklaard.

Foto: De cockpit van een Airbus A350 XWB. Bron: Reuters

Bron: Airbus


Airbus heeft ook tests gedaan met autonoom taxiën. Dat is moeilijk, omdat taxibanen minder makkelijk te herkennen zijn dan start- en landingsbanen. Vanwege de complexiteit is dit altijd een taak van de piloten geweest.

Foto: Een Airbus A350-1000 XWB. Bron: Fasttailwind/Shutterstock.com

Bron: Airbus


De nieuwe technologie kan een revolutie teweegbrengen in de manier waarop luchtvaartmaatschappijen hun toestellen gebruiken, zeker gezien de groeiende populariteit van de A350 die al volop wordt ingezet door Fiji Airways…

Foto: Een Airbus A350-900 XWB van Fiji Airways. Bron: Thomas Pallini/Business Insider

…Virgin Atlantic Airways…

Foto: Een Airbus A350-1000 XWB van Virgin Atlantic. Bron: Nicolas Economou/Getty Images

…British Airways…

Foto: Een Airbus A350-1000 XWB van British Airways. Bron: George Pimentel/Getty

…Cathay Pacific…

Foto: Een Airbus A350-900 XWB van Cathay Pacific. Bron: Reuters

…Delta Air Lines…

Foto: Een Airbus A350-900 XWB van Delta Air Lines. Bron: Greg Baker/AFP/Getty

…Air France…

Foto: Een Airbus A350-900 XWB van Air France. Bron: Pascal Pavani/AFP/Getty

…South African Airways…

Foto: Een Airbus A350-900 XWB van South African Airways. Bron: South African Airways

…Singapore Airlines…

Foto: Een Airbus A350-900 XWB van Singapore Airlines. Bron: C. v. Grinsven/SOPA Images/LightRocket/Getty

…en Qatar Airways.

Foto: Een Airbus A350-900 XWB van Qatar Airways. Bron: Christoph Schmidt / picture alliance / Getty

Airbus gaat volop verder met de automatiseringstechnologie – niet alleen voor passagiersvliegtuigen, maar ook bij de militaire divisie.

Foto: Een Airbus A330 MRTT. Bron: Airbus

In april wist een Airbus A310 MRTT als allereerste toestel ooit volledig autonoom een ander vliegtuig bij te tanken in de lucht.

Foto: Een Airbus A310 MRTT. Bron: Pascal Rossignol/Reuters

Het was een harde klap voor Boeing dat de Amerikaanse overheid koos voor de Airbus A330 MRTT als nieuw tankvliegtuig.

Foto: Een Boeing KC-46 Pegasus. Bron: Lindsey Wasson/Reuters

Wat betreft passagiersvluchten zegt Airbus dat piloten voorlopig zeker zijn van hun baan. De nieuwe technologie helpt om vliegen veiliger te maken en het werk te verlichten.

Foto: De cockpit van een Airbus A350 XWB. Bron: Alex Davies / Business Insider

Bron: Airbus


Toen het testprogramma begon was er een tekort aan piloten in de luchtvaartsector.

Een Airbus A350-1000 XWB. Foto: Andreas Zeitler/Shutterstock.com

Nu er vanwege de coronapandemie veel minder gevlogen wordt, zitten luchtvaartmaatschappijen juist met een overschot aan beroepsvliegers.

Foto: Een Airbus A350-1000 XWB. Bron: Tom Buysse/Shutterstock.com

‘Ook met de autonome technologieën om vliegoperaties en de prestaties van toestellen te verbeteren, blijven piloten de kern vormen van het vliegen’, stelt Airbus in een persbericht.

Foto: De cockpit van een Airbus A350. Bron: Dmitry Birin/Shutterstock.com

Bron: Airbus


Lees meer nieuws uit de luchtvaartsector: