Kunstmatige intelligentie domineert de gesprekken in sectoren als tech en entertainment. En de opkomst van AI (artificial intelligence) brengt zowel uitdagingen als nieuwe kansen met zich mee voor de creatieve sectoren. 

Volgens een recent onderzoek van het platform Creator Now kunnen deze tools de workflows van content creators veranderen en mogelijk de productiviteit, kosten en samenwerkingen met merken beïnvloeden.

In het onderzoek van Creator Now zei 97 procent van de creators dat ze al AI gebruiken in hun creatieve proces. Bijvoorbeeld om de workflow te verbeteren, ontbrekende skills op te vangen, content van betere kwaliteit te creëren en kosten te verlagen.

Toch zeiden sommige creators dat ze ook nadelen ondervinden van het gebruik van AI. Zo is 23 procent tegen ethische dilemma’s aangelopen bij het gebruik van AI. Meer dan de helft van de creators is bezorgd dat AI hun baan zou kunnen laten verdwijnen, vooral als meer platforms AI-gegenereerde content besluiten te omarmen. 

Voor het rapport vroeg Creator Now aan 2.200 content creators die deel uitmaken van het online platform hoe zij over AI denken. Van de ondervraagde makers is 84 procent actief op YouTube, 53 procent zijn Instagram creators, 44 procent TikTokkers en 10 procent gebruikt andere platforms.

Dit zijn vijf van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek:

1) De 9 meest gebruikte AI-tools

Foto: Creator Now

ChatGPT is de AI-tool die veruit het meest wordt gebruikt door content creators.

Andere veel gebruikte AI-software die in het onderzoek werden genoemd zijn: MidJourney (31 procent), Google Bard (19,7 procent), Eleven Labs (16,1 procent), Stable Diffusion (11,2 procent), Veed.io (9,6 procent), Runway ML (8,2 procent), Claude (4,2 procent) en Perplexity (3,9 procent).

Zevenentwintig procent gaf aan niet op de hoogte te zijn dat YouTube eigen AI-tools aanbiedt en 26 procent zei dat ze van plan zijn om te wachten met het gebruik ervan tot de tools van YouTube meer ontwikkeld zijn.

2) 44 procent van de creators zegt dat AI helpt de productiviteit te verbeteren

In het onderzoek zeiden creators dat ze AI gebruiken om sneller te werken, inhoud van betere kwaliteit te maken en de kosten te verlagen.

Vijfendertig procent van de makers erkent dat er meer educatie rond AI nodig is om deze tools effectief in te zetten, en 23 procent pleit voor meer toegang tot gebruiksvriendelijke AI-tools.

3) 50 procent zegt bezorgd te zijn dat platforms content creators zullen vervangen door AI-gegenereerde content

Meta heeft al AI-influencers uitgebracht, gebaseerd op celebrities zoals Kendall Jenner en Paris Hilton, die door het platform worden beheerd. Deze AI-creators hebben hun eigen speciale Instagram- en Facebook-profielen en delen afbeeldingen en onderschriften die door AI zijn gegenereerd.

4) 57 procent van de creators zegt AI te gebruiken als bron voor ideeën voor hun content

Foto: Creator Now

Eenendertig procent zegt dat ze AI gebruiken tijdens het editen van hun content.

Andere manieren waarop creators AI gebruiken, is het vinden van ideeën (56,7 procent), het onderzoeken van onderwerpen (47,1 Procent), het schrijven van scripts (44,6 procent), het maken van thumbnails (34,1 procent), data-analyse (32,8 procent) en editing (32 procent).

5) 27 procent van de creators zegt dat ze vinden dat al het gebruik van AI openbaar moeten worden gemaakt

Veertig procent van de makers zegt dat ze vinden dat het gebruik van AI in social media content moet worden vermeld, door de tools te delen die zijn ingezet.

Foto: Creator Now

LEES OOK: AI kan wereldwijd 300 miljoen banen beïnvloeden: administratieve en juridische functies lopen grootste risico om te worden vervangen