Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00
2:6

Supermarktketen Ahold Delhaize heeft meer verkocht in de eerste drie maanden van dit jaar. Het bedrijf had minder te maken met coronalockdowns, maar consumenten bleven relatief veel uitgeven in de supermarkt.

Ook zijn de prijzen van veel producten gestegen, maar topman Frans Muller zegt die prijzen niet meer dan noodzakelijk te laten oplopen om consumenten te helpen. Dat kan het moederbedrijf van Albert Heijn vooral met de eigen merken.

De totale omzet bedroeg 19,8 miljard euro, een toename van 8,3 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Als gekeken wordt naar de winkels die een jaar geleden ook al open waren, steeg de omzet met 3,3 procent, wat volledig te danken was aan de Amerikaanse supermarkten.

Bij webwinkel bol.com kwam de omzet in het eerste kwartaal van dit jaar uit op 1,3 miljard euro en dat was 100 miljoen euro minder dan in het eerste kwartaal van 2021. Dit had onder meer te maken met de relatief hoge verkopen in 2021 als gevolg van de coronalockdowns.

De webwinkel van Ahold Delhazie wordt dit jaar naar de beurs gebracht en daarvoor liggen de voorbereidingen op schema, aldus Muller. Tegen persbureau Bloomberg liet hij al weten dat een waardering van 1 miljard à 1,5 miljard euro voor bol.com "veel te laag" zou zijn.

In Europa ging die zogenoemde vergelijkbare omzet met 3,1 procent omlaag. De nettowinst kwam in het eerste kwartaal van dit jaar uit op 546 miljoen euro, een lichte daling van 0,7 procent vergeleken met een jaar eerder.

Het aandeel Ahold Delhaize zakte woensdag op de Amsterdamse beurs ruim 2 procent. Hoewel het concern positief was over de winstverwachting voor dit jaar, komt dit volgens analisten vooral door de sterkere dollar.

LEES OOK: Producten van Albert Heijn, Jumbo of SPAR bestellen bij bezorgdiensten zoals Deliveroo, Gorillas of Thuisbezorgd: dit is het prijsverschil met kopen in de supermarkt