Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00

Apple moet de voorwaarden aanpassen die worden gesteld aan datingapps die binnen de App Store van het Amerikaanse concern worden aangeboden. Dat eist de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Aanbieders van datingapps voor iPhones zijn nu nog verplicht het betaalsysteem van de App Store te gebruiken als ze producten verkopen binnen de apps. Daarmee maakt het technologie- en elektronicaconcern volgens de Nederlandse toezichthouder misbruik van zijn machtspositie.

Als Apple de “onredelijke” eisen in de Nederlandse versie van zijn App Store niet aanpast, moet het bedrijf per week een dwangsom van 5 miljoen euro betalen.

De maximale boete kan oplopen tot 50 miljoen euro, wat afgezet tegen de jaarwinst van omgerekend 84 miljard euro van Apple een schijntje is.

De ACM vindt dat aanbieders van datingapps ook gebruik moeten kunnen maken van andere betaalsystemen. Ook zouden ze de mogelijkheid moeten krijgen om naar betaalmogelijkheden buiten de app te verwijzen, wat Apple nu nog verbiedt binnen zijn App Store.

Veel datingapps kunnen volgens de marktwaakhond niet zonder de App Store. Om als datingapp populair te blijven kun je het je namelijk niet veroorloven om alle iPhone-bezitters buiten te sluiten. Ook mensen met een andere telefoon zullen je app dan mijden, aangezien ze geen kans op een date hebben met iemand met een Apple-smartphone. Dit geeft Apple volgens de ACM een economische machtspositie waar misbruik van is gemaakt.

Apple verzet zich tegen het oordeel

Het oordeel van de ACM stamt al uit augustus, maar wordt nu pas openbaar gemaakt. Apple diende namelijk meteen bezwaar in en eiste bij de voorzieningenrechter dat de toezichthouder zijn besluit niet openbaar zou maken.

Daarin heeft Apple nu deels zijn zin gekregen. In een kort geding oordeelde de rechtbank van Rotterdam dat een deel van de last onder dwangsom geheim moet blijven. Dit deel mag de ACM pas bekendmaken nadat de toezichthouder heeft beslist over de bezwaren van Apple tegen de last onder dwangsom.

Waarom de ACM zich focust op datingapps is niet duidelijk. Apple eist voor alle apps hetzelfde en steekt 30 procent van alle betalingen in de App Store of in apps die op iOS draaien, in eigen zak.

Apple wordt ook op andere fronten aangepakt om de betalingseisen die het stelt binnen de App Store. In Amerika sleepte gamebedrijf Epic de techgigant voor het gerecht omdat deze het niet eens was met de 30 procent die Apple van elke betaling in de App Store pakt. Apple verloor die zaak en moest het mogelijk maken voor app-ontwikkelaars om ook andere betaalmethodes toe te laten. Apple ging in hoger beroep tegen de zaak, maar moet in de tussentijd toch de voorwaarden veranderen.

LEES OOK: ‘Aanpassing van privacyregels door Apple kostte socialmediabedrijven zoals Facebook Snap en Twitter $10 miljard’