Zes seconden. Zoveel tijd spendeert je potentiële nieuwe baas gemiddeld om te beslissen of je cv interessant is. Hopelijk is dat van jou goed genoeg om hem of haar te overtuigen je uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek.

Maar vergis je niet: soms zijn personeelsmanagers op zoek naar een reden om jouw cv op de ‘nee-stapel’ te leggen. Zeker als je solliciteert op een baan die populair is in je branche. Dus wees alert als het om kleine dingen gaat. Details doen er enorm toe bij een cv.

Deze negen punten moet een cv in elk geval bevatten, waarbij het ene punt meer voor de hand ligt dan het andere.

1. Contactinformatie

Vanzelfsprekend, zou je zeggen, maar sommige kandidaten vergeten werkelijk om te vermelden hoe je ze kunt bereiken of verstoppen die info ergens onder aan hun cv. “Zet je naam, telefoonnummer, e-mailadres en LinkedIn-profiel helemaal bovenaan”, zegt carrièrecoach Tina Nicolai. “Je huisadres kun je achterwege laten.”

Denk ook na welke manieren van contact je zelf het handigst vindt, want dat beïnvloedt welke gegevens je op je cv zet, stelt hr-specialist Mary Elizabeth Bradford. “Sommige mensen vermelden bijvoorbeeld zowel hun vaste als mobiele nummers, maar ik vind het verwarrend als er meerdere ‘keuzes’ zijn. Maak het simpel voor de lezer om je te contacteren.”

2. Professionele titel

Een goede binnenkomer is het halve werk. Laat het dus kraakhelder zijn wat voor baan je zoekt. Hiervoor dient vooral je motivatiebrief, maar het is geen overbodige luxe om jezelf een kernachtige rol aan te meten op je cv. "Zorg voor een 'professionele titel boven aan je cv", zegt Amanda Augustine van TopResume. Denk dan aan 'senior online marketeer' of iets dergelijks.

3. Sleutelwoorden uit de vacature

Voor elke nieuwe baan die je ambieert, moet je je cv updaten om zo relevant mogelijk te zijn. Je moet natuurlijk oppassen met tekst kopiëren uit de vacature, maar het is essentieel om een paar sleutelwoorden over te nemen. Steeds meer bedrijven gebruiken software om de papieren van kandidaten te scannen en zeker dan kan het een flink verschil maken.

4. Prestaties en wapenfeiten

Een toekomstige werkgever zal willen weten wat jij in eerdere banen hebt gedaan om je afdeling, team en bedrijf beter te laten presteren en te doen groeien. Zo bepalen ze of jouw kwaliteiten passen bij wat ze zoeken. Dus, zegt Nicolai, schrijf bij elke baan die je gehad hebt een paar woorden over de prestatie waar je het trotst op bent.

5. Het verhaal van je carrière

Je verhaal moet aantrekkelijker zijn dan dat van de kandidaat die voor en na jou komt, merkt Bradford op. Of je nu een chronologisch of functioneel cv maakt, een duidelijke 'professionele historie' is essentieel. Een lijst van je banen is een goed begin, maar daarbij is het van belang om je ontwikkeling te laten zien.

6. Cijfers

Je kunt natuurlijk schrijven dat je hebt bijgedragen aan een hogere omzet, maar zeggen dat je de 'omzet hebt helpen stijgen met 500 procent in twaalf maanden' geeft een nieuwe werkgever een veel duidelijker idee van je resultaten.

Nicolai: "Werkgevers hebben cijfers nodig om te evalueren wat je bij kan dragen. Geen enkele baan staat los van meetbare resultaten. Cijfers vertellen een werkgever of je in staat zou kunnen zijn om een team te leiden."

7. Certificaten

Als je een paar relevante en imposante certificaten hebt, zoals een master, zet dit dan boven aan je cv. In het overzichtsgedeelte van je cv moet je al je diploma's en certificaten opnoemen. "Maar omdat dit deel doorgaans aan het eind komt, is het handig om indrukwekkende titels bovenaan te zetten, zodat de personeelsmanager die niet mist", zegt Augustine.

8. Relevante websites

Een cv kan snel droog en een tikkeltje kleurloos worden. Zonder dat je bepaalde conventies omzeilt, kun je meer van jezelf laten zien door een paar links in je cv te zetten, legt Augustine uit.

"Vermeld links naar sites die je persoonlijke merk uitlichten, zoals een blog of portfolio. Deze links horen in de buurt van de url naar je LinkedIn-profiel te staan." En aangezien je tegenwoordig digitaal solliciteert: zorg dat de links werken en duidelijk als zodanig herkenbaar zijn. Onderlijnd dus, met een blauwe tekstkleur.

Zorg wel dat je niet te ver gaat hiermee, want sommige profielen of blogs zijn niet belangrijk. Stel dat je blogt over reizen en je solliciteert voor een baan als apotheker, dan leidt zo'n link alleen maar af van wat wel relevant is.

9. Werkwoorden

Bijvoeglijke naamwoorden zorgen voor een indirect en wollig taalgebruik. Concentreer je op werkwoorden om je prestaties over te brengen. Je wil immers een baan en dus zijn werkwoorden uitstekend geschikt om een gevoel van actie en prestatie over te brengen.

Lees meer over solliciteren: