Niet iedereen is geschikt om een eigen bedrijf te beginnen. En dat is oké.

“Het kost een hoop energie om een bedrijf te starten en dit vervolgens te laten groeien. En het is behoorlijk risicovol”, zegt Rani Langer-Croager, medeoprichter van Uptima Business Bootcamp tegen Business Insider.

Gelukkig zijn als werknemer is niet iets om je voor te schamen. Sommige mensen hebben nu eenmaal geen ondernemersbloed. Ja, het is mogelijk om ondernemerseigenschappen te ontwikkelen, maar daarnaast moet je bedrijf iets zijn waar je voor je gevoel niet omheen kan. “Je kunt het niet niet doen”, zegt Langer-Croager.

Van het willen nemen van risico’s tot financiële aangelegenheden, dit zijn de acht tekenen waarom je volgens Langer-Croager wellicht in loondienst wil blijven. In ieder geval voor nu.


1. Je ziet het nemen van risico’s niet heel erg zitten.

Foto: Strelka Institute for Media, Architecture and Design/Flickr

Vier op de tien startende ondernemers haalt het vijfde jaar niet. Dat gevaar is een harde realiteit bij het beginnen van een bedrijf. Om met dit risico om te gaan, zou iedere ondernemer een tijdlijn moeten maken waarin staat wanneer hij of zij verwacht winst te maken - en de oprichter een salaris krijgt uitbetaald.

Deze planning hangt nauw samen met de financiële gezondheid van de oprichter, zegt Langer-Croager. Met andere woorden: Ga na hoelang je het kunt uitzingen zonder inkomen uit je onderneming, wetende dat de kans bestaat dat die nooit winstgevend wordt. "Dit maakt het managen van het risico dat je neemt iets makkelijker", aldus de businesscoach.


2. Het glas is voor jou halfleeg in plaats van halfvol.

Foto: Getty

"Mensen die in schaarste denken, zijn geneigd kansen en middelen over het hoofd te zien", zegt Langer-Croager. Dit kan resulteren in wanhoop, die weer kan leiden tot het nemen van verkeerde beslissingen. Op deze manier kun je je bedrijf schaden, in plaats het overeind te houden door kansen te pakken.

Volgens Langer-Croager is het daarom essentieel dat je aan je relatie met geld werkt en dat je je ervan bewust bent dat deze relatie diepgeworteld is.


3. Je wilt snel winst zien.

Foto: Shutterstock

Een bekende ondernemerswijsheid luidt: het eerste jaar maak je verlies, het tweede jaar sta je quitte en het derde jaar heb je winst.

Kortom: Je hebt als ondernemer een lange adem nodig, aangezien het jaren kan duren voordat je bedrijf winstgevend genoeg wordt en je jezelf loon kunt betalen, merkt Langer-Croager op. "Door voor snelle winst te gaan, vergroot je de druk op het bedrijf dat daardoor wellicht niet kan groeien zoals het zou moeten groeien", zegt ze.


4. Je snapt de cijfers niet.

Foto: Joe Raedle/Getty Images

Voor een ondernemer is het essentieel dat hij of zij de bedrijfsfinanciën snapt, zegt Langer-Croager. Als je geen vinger aan de pols houdt, kun je belangrijke inzichten missen die je nodig hebt om je plan aan te passen.

"Als je je niet bezighoudt met de cijfers, ben je geneigd emotionele beslissingen te nemen in plaats van op feiten gebaseerde besluiten. Dat kan een ramp voor je bedrijf beteken", aldus Langer-Croager.


5. Je hebt geen ondernemersplan.

Foto: Strelka/Flickr

Een goed ondernemersplan vergroot de levensvatbaarheid van je bedrijf, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Michigan.

"Doe marktonderzoek en maak een plan", raadt Langer-Croager dan ook aan. Volgens haar is het nooit te laat om een plan te maken, zelfs als je al een bedrijf gestart bent. Het ondernemersplan helpt je hoe dan ook om doelen te bereiken en vast te blijven houden aan je missie.

Lees meer: Ondernemingsplan maken? Voorkom deze 4 veelgemaakte fouten


6. Je hebt geen marktonderzoek gedaan.

Foto: Sebastiaan ter Burg/Flickr

Uit onderzoek van adviesbureau CB Insights naar failliete ondernemingen blijkt dat veel van die bedrijven een product verkochten waar geen markt voor was.

"Je kunt een hoop geld, tijd en energie besteden in het ontwikkelen van iets waarvoor geen markt is", zegt Langer-Croager. Dus doe marktonderzoek voordat je je toelegt op je bedrijfsconcept.

Dit kan van alles betekenen: Van het afnemen enquêtes over je product tot het testen van enkele prototypes door je doelgroep.


7. Marketing: je bent niet bereid de boer op te gaan met je product en dit aan de man te brengen.

Foto: Sean Gallup/Getty Images

Als je iemand met een eigen bedrijf kent, heb je die vast weleens horen klagen over marketing - een van de minst favoriete taken van ondernemers.

"Een eigen bedrijf is heel persoonlijk, dus je moet heel aanwezig zijn om jezelf en je bedrijf te marketen" zegt Langer-Croager. Je moet jezelf in de schijnwerpers plaatsen en de ambassadeur worden van je eigen bedrijf. Roept dat weerstand op en misschien zelfs angst, en lukt het niet die te overwinnen, dan is het ondernemerschap waarschijnlijk niets voor jou.


8. Je bent bang om (meer) personeel aan te nemen.

Foto: fizkes/Shutterstock

"Er komt een punt waarop je personeel moet aannemen om je bedrijf te laten groeien. Op die manier kun je bepaalde activiteiten uitbesteden zodat jij je bezig kunt houden met belangrijkere dingen", zegt Langer-Croager.

Maar sommige ondernemers houden te veel vast aan de grenzen van hun eigen vermogen in de onderneming. Als je op een kritiek moment niet uitbreidt, kan dat de groei van je bedrijf in de weg staan.

Aan de andere kant is de angst om vreemd vermogen aan te trekken niet ongegrond. Met een lening zit je vast aan een schuld die je met een beetje pech nog jaren terugbetaalt als je bedrijf het niet redt.

De vraag is dus wederom: hoeveel risico kan en wil je nemen?

LEES OOK: Zo word je in januari in 31 dagen stap voor stap rijker, gezonder en gelukkiger