Een nieuw jaar start altijd met nieuwe plannen en ambities.

En als we diverse experts moeten geloven is het verstandig om een paar plannen te maken voor 2018. Het vergroot namelijk de kans op een gezonder, gelukkiger en zelfs rijker bestaan.

Business Insider loopt de maand januari door en geeft elke dag een (productiviteits-)tip. Onder aan het artikel vind je een handig maandoverzicht.


1 januari: Wat heb ik al en wat wil ik écht?

Psychotherapeute Katherine Schafler schrijft in een artikel voor de Thrive Global over de “ambitie-val”.

“Hoe zelfbewuster je bent, hoe gemakkelijker het is om te weten wat je écht wilt. Maar hoe maken we dat onderscheid? Als mens willen we standaard méér: meer eten, meer geld, meer vrienden, meer seks, meer spullen, meer tijd, meer aandacht. Dus hoe beginnen we om minder te willen?”


2 januari: De ‘snooze’-functie van je wekker uitzetten

De ‘snooze’-knop van je wekker doet meer kwaad dan je lief is, aldus experts. Het is beter om direct op te staan als je wekker gaat. Je lichaam produceert namelijk bij het ontwaken zogenaamde alertheidshormonen om je klaar te stomen voor de dag. Door weer in slaap te vallen, wordt dit proces vertraagd. Die 10 minuten extra slaap geven toch niet de rust die je nodig hebt.


3 januari: Je netto vermogen uitzoeken

Vrij simpel eigenlijk: zet het bezit op een rij en trek de schulden eraf. Volgens financieel adviseur Lauren Lyons Cole van Business Insider is die rekensom het eerste wat je moet doen om inzicht te krijgen in je financiële situatie.

Na deze momentopname kun je besluiten wat je met je geld wilt doen: sparen, beleggen, uitgeven? Het zorgt direct voor ruimte in je hoofd, omdat je niet meer over iets abstracts hoeft na te denken.


4 januari: Je ambities uitspreken

Het is aan jou om je ambities aan je baas kenbaar te maken. Dat is niet altijd even eenvoudig, maar volgens Toni Thompson van recruitmentbedrijf The Muse is het wel belangrijk.

Hij zegt: “Praat erover met je baas. Zorg ervoor dat ze weten welk salaris je uiteindelijk wilt en welke positie of doorgroeimogelijkheden je voor jezelf ziet.” Je wensen zullen doorgaans niet direct ingewilligd worden, maar een goede baas helpt je je uiteindelijke doel te bereiken.


5 januari: Je LinkedIn-profiel updaten

Business Insider sprak met Hari Srinivasan, manager identity product bij LinkedIn, en verantwoordelijk voor de nieuwe smoel van LinkedIn. Srinivasan deelde enkele tips om je profiel flink te verbeteren, zoals:

  • Vul de samenvatting in.
  • Deel verhalen en blogs met je volgers.
  • Registreer minstens vijf vaardigheden die relevant zijn voor jouw rol en industrie.

6 januari: Je pensioenpot berekenen

Droomt je al over je pensioen? Met een simpele rekensom is je pensioenbedrag inzichtelijk te krijgen: je jaarsalaris gedeeld door vier procent. Dus stel je verdient 40.000 euro bruto per jaar, dan komt je pensioenbedrag uit op 1 miljoen euro. Dat bedrag heb je nodig om met pensioen te gaan. En zelfs als je nog maar 28 jaar bent, kan deze rekensom uit.


7 januari: Doe ‘nepwerk’ op zondag

De Amerikanen noemen het “fake work”: het beantwoorden van je e-mails, het plannen van telefoongesprekken en het organiseren van je to-do lijsten. De zondag(avond) leent zich daar goed voor, omdat het taken zijn die weinig energie of concentratie kosten en je makkelijk kunt uitvoeren in je pyjama. Tijdens je werkweek concentreer je je op grote opdrachten en projecten.


8 januari: Begin je dag met een’ power-uur’

Een “power-uur” is één uur lang geconcentreerd met één taak bezig zijn. Productiviteitsgoeroe Laura Vanderkam raadt aan om elke ochtend één activiteit te plannen en e-mails te negeren.

Lastig misschien, begin daarom met één dag per week voordat je iedere dag zo gaat plannen.


9 januari: Maak stappen en maak je werk daarna pas perfect

Daniel McMahon van Business Insider, legt uit hoe hij te werk gaat als hij iets zo snel mogelijk af moet krijgen. “Schakel je internet uit. Werk door totdat het project klaar is of minstens één belangrijk deel. Streef niet naar perfectie, maar zorg dat je meters maakt. Dat werkt goed.”


10 januari: Ga koffiedrinken met iemand die je tegen wie je opkijkt

Volgens GrowthLab CEO Ramit Sethi is het goed om een koffiedate met een succesvol persoon te plannen. Hier vind je Sethi’s volledige stappenplan, maar alvast enkele tips voor een eerste e-mail:

  • Vermeld hoe je aan zijn/haar naam komt
  • Leg uit wat je van deze persoon wilt horen (hun advies)
  • Respecteer zijn/haar tijd en bied aan om volgens zijn/haar schema af te spreken

11 januari: Werk op een andere plek (en voor de zzp-ers: niet alleen thuis)

Tanza Loudenback van Business Insider vond dat thuiswerken haar productiviteit niet echt ten goede kwam. Daarom ging ze op diverse plekken werken.

Zo werkte ze twee uur thuis, om vervolgens ergens in de buurt te gaan werken. Volgens Brie Reynolds, een senior carrièrespecialist bij FlexJobs, is het verplaatsen van de ene ruimte naar de andere “een geweldige manier is om de hele dag gefocust en productief te blijven”.


12 januari: Maak digitale kopieën van je handgeschreven notities

Volgens organizer Josh Zerkel van Evernote, heeft iedereen te maken met het nodige papierwerk. Zijn advies: leg al je notities digitaal vast – en gooi ze weg. Besteed niet meer dan tien minuten per dag aan dit project. Gebruik bijvoorbeeld de Evernote-app Scannable of een vergelijkbare scanapp.


13 januari: Praat met je partner 10 minuten over alles behalve banen, kinderen en huishoudelijk werk.

De “10-minutenregel” is afkomstig van hoogleraar sociologie en relatiekenner Terri Orbuch.

Zij schrijft in haar boek “5 Simple Steps to Take Your Marriage From Good to Great”, dat een dagelijkse briefing aan elkaar je relatie verbetert en je uiteindelijk gelukkiger maakt. Orbuch ontwikkelde de regel nadat ze onderzoek deed naar zeer gelukkige echtparen.


14 januari: Schrijf een to-do-list en leg je sportkleding klaar

De voormalige SEAL-marinier Jocko Willink vertelde Business Insider dat er twee dingen zijn die hij elke avond doet om de volgende ochtend een vliegende start te maken.

  1. Leg je sportkleding voor de ochtend klaar. Je kunt direct vanuit je bed erin schieten en na een licht ontbijt gaan sporten.
  2. Maak alvast een to-do lijstje, dan kun je sneller en efficiënter aan je dag beginnen.

15 januari: Bespaar tijd met vaste ‘werkkleding’

Mark Zuckerberg, Barack Obama en Steve Jobs deden het al: een aantal ‘vaste’ outfits om in de ochtend tijd te besparen.

Volgens experts kost het maken van kleine beslissingen ons veel (mentale) energie. Zodra je weet wat je elke ochtend aantrekt, bespaart je dat tijd. Het is volgens Penny Geers, styliste en eigenaar van Your Closet, Your Style, aan te raden om drie tot vijf varianten in de kledingkast te hebben hangen.


16 januari: Leer een nieuwe taal, 15 minuten voordat je gaat slapen

Mensen die elke avond voordat ze gaan slapen een nieuwe taal oefenen, hebben een grote voorsprong op andere Duolingo gebruikers. Dat zegt Luis Von Ahn, oprichter en CEO van de taalleerapp. De strategie werkt beter dan urenlang achter elkaar een taal proberen te leren. Die gebruikers haken sneller af, aldus Von Ahn.


17 januari: Praat met je partner over welke taken je niet erg vindt en welke verschrikkelijk

In een aflevering van hun podcast “Best of Both Worlds”  hebben de eerder genoemde Vanderkam en arts Sarah Hart-Unger, het over de mentale belasting bij het opvoeden van kinderen. Ouders kunnen deze belasting verminderen door een aantal verantwoordelijkheden gelijkmatig te verdelen:

1. Elke persoon schrijft alle familieverantwoordelijkheden op die ze momenteel voor hun rekening nemen.
2. Elke persoon deelt welke van die verantwoordelijkheden ze wil hebben en welke ze niet wil hebben.

Dit is een goede manier om over elkaars taken te praten en te onderhandelen.


18 januari: Stel een winkelfilter in in je Gmail om impulsuitgaven te stoppen.

Volgens Business Insider’s Libby Kane is de beste manier om minder geld uit te geven aan online shoppen door een aantal e-mailfilters in te stellen. Aanbiedingen van winkels worden direct uit haar e-mail gefilterd, waardoor ze niet de neiging krijgt om impulsief te gaan online shoppen.


19 januari: Praat tijdens het forenzen met een medepassagier

Uit een studie uit 2014, gepubliceerd in het Journal of Experimental Psychology, blijkt dat mensen zich gelukkiger voelen als ze tijdens het woon-werkverkeer met een andere passagier in gesprek komen. Je zult daarbij enige schroom moeten overwinnen, omdat de meeste forenzen de indruk wekken juist níet gestoord te willen worden.


20 januari: Maak je huis schoon in 20-10-sprints.

20th Century Fox

Deze strategie, van Rachel Hoffman’s “Unf*ck Your Habitat,” is eenvoudig: maak 20 minuten grondig schoon en neem dan 10 minuten pauze. De tijden kun je ook aanpassen in bijvoorbeeld 45 minuten schoonmaken en een pauze van 15 minuten.

Neem genoeg tijd om je wasgoed op te vouwen en de badkamer schoon te boenen. Met deze sprints voorkom je dat je huis onleefbaar wordt en je enkele dagen nodig hebt om alles weer aan kant te hebben.


21 januari: Stel (met je partner) een financieel plan op

Het maken van een financieel plan is een van de belangrijkste zaken als het op geldzaken aankomt, aldus financiële experts tegenover Business Insider. Schrijf een aantal prioriteiten op. Naar welke school gaan de kinderen? Nemen we één week langer vakantie? Wanneer gaan we de studentenleningen aflossen?


22 januari: Word 2 minuten eerder wakker

Marineveteraan Andrew Wittman heeft een ochtendgewoonte die hij nog steeds toepast. “Ik lag op het bovenste stapelbed, dus mijn gezicht was zes centimeter verwijderd van het dubbel fluorescerende licht,” vertelde Wittman aan Business Insider.

“Wat ze elke ochtend deden was de lichten aandoen en stalen vuilnisbakken in het midden van de kamer gooien. De eerste dag dacht ik: ‘Oh, mijn God”. Om dit te vermijden, heeft Wittman zichzelf getraind om twee minuten eerder wakker te worden. Nu gebruikt hij die twee minuten extra nog steeds voor een dagelijks klusje.


23 januari: Schrijf drie dingen op waar je dankbaar voor bent

Facebook COO Sheryl Sandberg gebruikt een psychologische strategie om het overlijden van haar man een plek te geven. “Schrijf drie momenten van vreugde van die dag op voordat je naar bed gaat. Deze eenvoudige praktijk heeft mijn leven veranderd. Omdat ik, ongeacht wat er elke dag gebeurt, ik met iets vrolijks ga slapen”.

Martin Seligman, oprichter van de positieve psychologiebeweging, ontdekte na zes maanden onderzoek dat studenten die iedere avond drie positieve dingen opschreven, zich gelukkiger en minder depressief voelden.


24 januari: Stel een besparingsdoel vast op basis van je leeftijd

Iedere maand tien tot vijftien procent van je inkomen sparen, zoals deskundigen aanbevelen, is een uitdaging. Volgens vermogensbeheerder Fidelity moet je bij een jaarsalaris van 40.000 euro het equivalent per jaar sparen.

Zodra je 35 jaar bent, moet je zelfs het dubbele sparen, 80.000 euro. Volgens Fidelity hoef je dit bedrag niet compleet te sparen, je zet spaargeld in om te beleggen om deze streefbedragen te bereiken.


25 januari: Brainstorm 20 potentiële bedrijfsideeën in 10 minuten

Volgens GrowthLab en I will Teach You to Be Rich CEO Ramit Sethi zijn er vier vragen om inzicht te krijgen in je (commerciële) skills:

1. Waar betaal je nu voor dat je eventueel zelf zou kunnen doen?
2. Welke vaardigheden heb je?
3. Waarvan zeggen je vrienden dat jij er geweldig in bent?
4. Wat doe je op zaterdagochtend?

Sethi: “Neem 10 tot 20 minuten om 5 antwoorden te formuleren voor elk van de 4 vragen. Ben je daarmee klaar, dan heb je 20 potentiële zakelijke ideeën om je verder te ontwikkelen.”


26 januari: Over een jaar, over vijf jaar, wat hoop je dan dat je vandaag geleerd hebt?

Deze vraag deelde Drew Houston, CEO van Dropbox, in een post voor Business Insider. Denk systematisch over je leerproces, zegt Houston in “Success, How I Did It!”.

“Of het nu gaat over een betere leider zijn, beter kunnen inspireren of beter publiekelijk kunnen spreken, het zijn allemaal zaken waar je beter in kunt worden. In vijf dagen lukt niet alles, maar in vijf jaar tijd kun je een enorme leercurve maken.”


27 januari: Maak je nalatenschap in orde

Om een financiële miskleun te voorkomen is een financiële planning onontbeerlijk. Zorg dat in ieder geval je nalatenschap, en niet alleen uw testament, in orde zijn. Dat zegt advocate Jenny Flom van Cole Schotz.

“Zorg ervoor dat je volmacht voor je testament en je gezondheid in orde zijn”, aldus Flom. Met een volmacht geef je iemand anders toegang tot je bankrekeningen en zeggenschap over je medische situatie.


28 januari: Begin een nevenactiviteit om je inkomen aan te vullen

Volgens de populaire schrijver Chris Guillebeau is een nevenactiviteit voor iedereen een dringende noodzaak. Volgens hem is het ontwikkelen van een tweede inkomstenbron een slimme manier om meer geld te generen.

Het is ook goed om je energie te steken in het creëren van iets unieks en waardevols waar mensen voor willen betalen, aldus Guillebeau tegenover Business Insider.


29 januari: Vraag (als manager) feedback over je eigen prestaties aan je team

Volgens Kim Scott, een CEO coach en voormalig Google en Apple-manager, is feedback krijgen van je team essentieel, maar durven je werknemers zich vaak niet uit te spreken.

In haar boek “Radical Candor” geeft Scott een oplossing: zodra je medewerker zegt dat “alles prima” is, laat dan een stilte vallen. “Bijna niemand kan zo veel stilte verdragen en zal met iets op de proppen komen.”

Misschien zeggen ze dat je deadlines zelden haalt, of dat je consequent meer aandacht besteedt aan één persoon in het team. Wat ze ook zeggen, verwerp het niet.


30 januari: Omhels of kus je partner/kinderen/huisdier voordat je naar je werk gaat

Knuffelen en kussen is erg belangrijk om je gelukkig te voelen in je relatie. Uit onderzoek van IKEA blijkt dat de meeste respondenten het belangrijk vinden om ‘s ochtends hun partner te knuffelen of te kussen, maar dat we het in de praktijk maar weinig doen.

Uit een andere studie blijkt de mate van fysieke affectie ook samenhangt met hoe tevreden je bent met je relatie.


31 januari: Begin aan een sollicitatiegesprek alsof je de baan al hebt

Volgens HR-specialist Meghan Welch van Capital One, helpt het bij een sollicitatie als je uitstraalt alsof je de functie al in je zak hebt. De beste kandidaten weten enthousiasme te koppelen aan ambitieuze ideeën voor het bedrijf.

Bijvoorbeeld: “Ik ben superenthousiast over het probleem waar u op dit moment over praat en ik heb een heleboel manieren waarop ik het graag zou oplossen. Daar krijg je als recruiter ook energie van.”

Niet op zoek naar een nieuwe baan? Neem dit enthousiasme dan mee in je huidige baan.


Een overzicht: