Een ondernemingsplan blijft essentieel voor het overtuigen van financiers, of dat nu de bank is of je tante. Maar vermijd dan veelgemaakte fouten.

1. Redeneren vanuit jezelf in plaats van de klant

Welk probleem ga je oplossen voor de klant? Die vraag beantwoorden is een essentieel onderdeel van je plan. Vergeet dus je eigen ‘droom’. Geen serieuze financier helpt je als je het ‘zo leuk vindt om een camping te beginnen’.

Daarbij hoort dus ook een gedegen marketingparagraaf: wat zijn je sterke en zwakke punten ten opzichte van de concurrentie? Hoe ga je de verkoop aanzwengelen?

2. Zelf geen financiële risico’s durven lopen

Laat zien dat je gelóóft in je eigen plan. En dus steek je er niet alleen je ziel en zaligheid in, maar ook eigen geld. Als jezelf niet durft te investeren in je nieuwe bedrijf, kun je moeilijk aan anderen vragen dat wel te doen.

3. Vage financiële prognoses

Natuurlijk, Excel is geduldig: met elke spreadsheet kun je prachtige opgaande lijnen produceren. Maar begroot zorgvuldig en doortimmerd. Houd rekening met tegenslagen. En zorg dat je een eigen buffer hebt om de eerste maanden door te komen.

4. Valse bescheidenheid

Je dromen zijn geen basis voor ondernemerschap, maar je karakter en ervaring als het goed is wel. Als je niet expliciet laat zien dat jij, ja jij, bij uitstek geschikt bent om dit idee van de grond te tillen, kun je vertrouwen van financiers wel vergeten. Het gaat altijd om ‘de vent (m/v) en de tent’. Immers, er zijn ideeën zat, maar het gaat erom dat je ze kan uitvoeren. Met name vrouwen zijn vaak te bescheiden in het bewieroken van hun eigen kwaliteiten.