• Sommige mensen op kantoor hebben er een handje van collega’s voor hun karretje te spannen.
  • Als je drie keer of meer een collega uit de brand helpt is er geen sprake meer van een incident, maar van een patroon.
  • De Amerikaanse vacaturewebsite Monster heeft drie tips om dat patroon te doorbreken.

Luie collega’s kunnen het bloed onder je nagels vandaan halen. In een team werken betekent uiteraard dat je af en toe een collega uit de brand helpt die tegen een belangrijke deadline aanzit, maar niet dat je constant het werk van een ander overneemt. Dan kom je niet meer aan je eigen taken toe.

Iedereen die het gevoel heeft misbruikt te worden door een luie collega moet zich afvragen of het gaat om een incident of een patroon, stelt de Amerikaanse vacaturesite Monster. Wie drie keer of meer dezelfde collega ruimhartig te hulp schiet, laat zich te makkelijk voor het karretje spannen.

Door Monster geraadpleegde experts hebben drie tips voor je om te voorkomen dat er misbruik van je wordt gemaakt.

1. Gewoon nee zeggen

Het is goed mogelijk dat je luie collega helemaal niet doorheeft dat er een patroon is ontstaan, waarbij jij zijn of haar werk overneemt. Als je dat steeds doet zonder tegen te sputteren, is het helemaal niet gek dat iemand om 17 uur ’s middags nog even aan je bureau komt staan om te vragen om een enorme gunst.

“Je eigen communicatie en gebrek aan assertiviteit kan daar de oorzaak van zijn”, zegt oprichter en CEO Angelina Darrisaw van de coachingsbureau C-Suite Coach tegen Monster. “Maak je collega duidelijk dat je niet langer de taken van twee banen uitvoert. Dat betekent dat je bereid moet zijn om ‘nee’ en ‘niet nu’ te zeggen.”

Daarbij is het goed om op een beleefde manier assertief te zijn, door iets te zeggen als: “Ik vind het helemaal niet erg om af en toe te helpen, maar het valt me op dat je me vaak vraagt om dingen van jouw to-do-lijst te doen terwijl ik zelf ook genoeg te doen heb. Dus ik moet gewoon even nee zeggen.”

2. Geef advies in plaats van je tijd

Het is een normale neiging om ja te zeggen als een collega om hulp vraagt, maar in plaats van werk helemaal over te nemen is het veel beter om je luie collega advies te geven hoe het project aan te pakken. Dat kost veel minder tijd.

“Hou een korte bespreking waarin je suggesties doet en een stappenplan opstelt”, zegt Darrisaw. “Je kan dan aanbieden op een later tijdstip een feedbacksessie in te plannen voordat het project aan de baas gepresenteerd moet worden.” Het is volgens de carrièrecoach prima om een collega met raad en daad terzijde te staan, maar niet om steeds werk over te nemen.

Lees ook op Business Insider

3. Benoem de feiten zonder emoties

Als het probleem blijft bestaan nadat je er een of twee keer met je collega over gesproken hebt, is het tijd om het aan te kaarten bij je manager.

“Benoem dan vooral duidelijk welke impact het op jou heeft, in de vorm van gemiste deadlines, extra werkuren en het gebruik van middelen voor niet geplande projecten”, zegt Nancy Halpern van coachingsbureau KNH Associates tegen Monster.

“En wees voorzichtig met je emoties. Laat boosheid en frustratie geen rol spelen bij de manier waarop je je presenteert. Blijf bij de feiten en vraag je baas om advies wat je kunt doen om het probleem op te lossen.”

Lees meer over omgang met collega’s: