Als je weleens hebt samengewerkt met meerdere collega’s, weet je dat succes niet alleen afhankelijk is van hoe hard je werkt. Ook je persoonlijkheid speelt een rol in hoeveel je verdient en het wel of niet krijgen van die promotie.

Zo blijkt uit onderzoek dat extraverte mensen vier grote voordelen voordelen hebben op de werkvloer ten opzichte van introverte mensen.

Wetenschappers analyseerden 97 wetenschappelijke publicaties, waarin ze opzoek gingen naar een verband tussen de eigenschap extravert en professioneel succes. “Bij 90 procent van de variabelen bleek dat extraverte mensen in het voordeel zijn”, schrijven de auteurs.

Dit zijn de vier grote voordelen die extraverten volgens het onderzoek hebben:

1. Ze zijn resultaat-gedreven

Extraverten zijn, meer dan introverten, geïnteresseerd in het uiteindelijke resultaat van hun functioneren, zoals een hogere status. Daarnaast hebben ze er meer vertrouwen in dat ze dat ook bereiken.

2. Ze blijven positief

Lees ook op Business Insider

Extraverten hebben vaker positieve emoties en dat heeft verschillende voordelen. Die positieve gevoelens beschermen extraverten bijvoorbeeld tegen een burn-out en een slechte werk-privébalans. Daarnaast zorgt die positiviteit ervoor dat extraverten zich makkelijker aanpassen aan een nieuwe werkomgeving als ze een nieuwe baan hebben.

3. Ze zijn erg sociaal

Extraverte mensen zijn zowel in verbale als non-verbale communicatie erg goed. Daarnaast lukt het ze tijdens sollicitatiegesprekken en onderhandelingen ook makkelijker om mensen te overtuigen. Volgens de onderzoekers is dat de reden dat extraverten vaker leidinggevende worden.

4. Ze krijgen goede beoordelingen

Extraverte mensen krijgen op hun werk betere beoordelingen, bleek uit het onderzoek. De belangrijkste redenen: ze zijn pro-actief, geven hun carrière zelf vorm en spreken zich uit over wat ze vinden dat er binnen een bedrijf moet veranderen.

Opvallend is dat zodra extraverten al enige erkenning hebben gekregen voor hun werk, anderen meer geneigd zijn zich positief over hen uit te laten.

Hoger salaris voor extraverten

De uitkomsten van dit onderzoek zijn in lijn met eerdere onderzoeken. Daaruit bleek bijvoorbeeld dat extraverten vaker leidinggevende worden en dat een man die gemiddeld extravert is ongeveer 540.000 euro meer verdient in z’n leven dan een man die benedengemiddeld extravert is.

Toch is het gelukkig niet zo dat je geen succesvolle carrière kunt hebben als je geen extravert bent. Ook bij andere persoonlijkheidstypes, zoals een ambivert – iemand die soms introvert en soms extravert is – heb je voordelen. Uit een onderzoek uit 2013 blijkt bijvoorbeeld dat ambiverte callcentermedewerkers de meeste winst opleverden.

En ook over introverten wordt het steeds duidelijker dat ze juist heel goede medewerkers en leidinggevenden kunnen zijn. Als je introvert bent, hoeft dat geen barrière te zijn voor succes op de werkvloer, betogen steeds meer mensen, je hebt juist eigenschappen die ervoor zorgen dat je meer informatie oppikt waardoor je ook beter weet hoe het bedrijf bijvoorbeeld kan innoveren.

Bovendien zegt introvert of extravert zijn niet alles over je karakter.  Als je kijkt naar de vijf verschillende persoonlijkheidstypes die er bestaan, maakt de eigenschap introvert of extravert daar maar 20 procent van uit.

Je andere eigenschappen zeggen dus veel meer over je. Volgens psychologen is het niet goed om je te focussen op slechts één van je eigenschappen, want hoe we ons gedragen is van veel factoren afhankelijk: de situatie, je humeur en alles wat je tot nu toe hebt meegemaakt.

Pas je eigen persoonlijkheid niet aan

Klikte je op dit stuk om erachter te komen met welke eigenschappen je voordeel kunt behalen op je werk? Het is een slecht idee om je hele persoonlijkheid aan te passen. In plaats daarvan kun je beter je baas en je collega’s laten weten dat jij niet het type bent dat het hardste schreeuwt tijdens een vergadering om zo uiteindelijk promotie te krijgen. Misschien hebben zij ideeën over hoe je op een andere manier doelen kunt behalen.

En als je leidinggevende bent, let er dan op dat je mensen niet beloont voor louter hun extraverte karaktereigenschappen. Definieer voor jezelf wanneer een medewerker goed is in z’n werk: is hij dat als hij het meest van zich laat horen, of als hij de beste output heeft?

Lees meer over gedrag op de werkvloer: