Beyond Meat, een Amerikaanse producent van vleesvervangers, beleefde een explosieve beursgang afgelopen donderdag.

Het aandeel schoot omhoog, op een bepaald moment zelfs met 163% waardoor het bedrijf meer dan 3 miljard dollar waard was.

Maar de lange termijn is veel belangrijker, zegt medeoprichter en CEO Ethan Brown donderdagmiddag in een interview met Business Insider.

“Ik maak me minder zorgen over de concurrentie, dan over hoe we de producten die we nu op de plank hebben liggen kunnen verbeteren”, vertelt Brown.

Het ultieme doel van Brown en Beyond Meat is om perfect imitatievlees te maken. Op dit moment is het bedrijf daar volgens Brown al voor 70% in geslaagd. Volgens hem zijn producten als worstjes en hamburgers – zoals de nu al iconische Beyond Burger — veel makkelijker om te maken dan producten als biefstuk en spek. Toch wil Beyond Meat zich ook daaraan wagen, aangezien het er alles aan doet om vleesliefhebbers van alle soorten en maten voor zich te winnen.

Ethan Brown, Beyond Meat

Brown richtte Beyond Meat op in 2009 met het idee dat ethische consumptie goed te marketen is. In de prospectus voor de beursgang zijn al in de eerste paragraaf kreten als “menselijke gezondheid”, “klimaatverandering”, “behoud van natuurlijke bronnen” en “dierenwelzijn” te vinden.

Lees ook op Business Insider

Maar tegelijkertijd wijst Beyond Meat vleeseters met opzet op geen enkele manier af. Brown benadrukt dat het grote publiek zich buiten de vegetarische en veganistische gemeenschap bevindt. 93% van de mensen die in de eerste helft van 2018 Beyond Burgers kochten bij supermarktketen Kroger, hebben in diezelfde periode ook dierlijke producten gekocht.

Nederlandse concurrentie: De Vegetarische Slager

In Nederland timmert de Vegetarische Slager als sinds 2010 aan de weg met vleesvervangers. Afgelopen december werd het bedrijf van Jaap Korteweg overgenomen door multinational Unilever.

Korteweg heeft als doel om “de grootste slager ter wereld te worden” om zo een alternatief te zijn voor de bio-industrie. “Het internationale netwerk van Unilever in 190 landen geeft ons hiervoor alle mogelijkheden”, zei de ondernemer toen de overname bekend werd gemaakt. “We willen de volgende stap nemen, wereldwijd gaan. Onze missie is om plantaardig vleesch de standaard te maken.”

Jaap Korteweg, De Vegetarische Slager

De Vegetarische Slager heeft een fabriek in Breda, een marketing- en salesorganisatie in Utrecht en een restaurant in Den Haag. De vegetarische en visvrije producten liggen al in de schappen van 4.000 winkels in zeventien verschillende landen.

De producten van Beyond Meat worden verkocht in grote Amerikaanse supermarktketens als Kroger, Target en Whole Foods. Fastfoodketens als Bareburger en TGI Fridays hebben de Beyond Burger op het menu staan en Del Taco serveert Beyond Tacos.

Beyond Meat verwacht veel van de jonge generatie

Volgens Brown is Beyond Meat pro-vleeseter, omdat het daarmee simpelweg de grootste groep consumenten kan aanspreken. Want de vegetarische en veganistische voedselindustrie draait in de VS een gezamenlijke jaaromzet van 13 miljard dollar, terwijl de vleesomzet 1,4 biljoen bedraagt – meer dan 100 keer zoveel.

“Eiwitten waren erg belangrijk bij onze evolutie en hebben geweldige dingen voor ons betekend, zoals een vrij groot brein waarmee we nu kunnen uitvogelen hoe we kunnen innoveren op dit fundamentele gebied”, zegt Brown.

De sociale boodschap van Beyond Meat brengt ook financiële voordelen met zich mee. Brown zegt dat generatie G en Z en jongere millennials steeds nadrukkelijker waarden laten meewegen in hun koopgedrag, waardoor de kans groter is dat zij kiezen voor een product van Beyond Meat dan voor een minder milieuvriendelijke vleesoptie.

“Het kost je heel veel geld om een Tesla te kopen”, stelt Brown. “Maar een Beyond Burger kost slechts 6 dollar en daarmee maak je ook een statement over waar je in gelooft.”

LEES OOK: Unilever koopt De Vegetarische Slager en voegt opnieuw een hip merk toe aan zijn portfolio