Als tiener wilde Nick van de Wall niets liever dan met z’n muziek voor een groot publiek optreden. Toen zijn carrière als DJ Afrojack eindelijk van de grond kwam, kwam die droom uit.

Daarmee werd hij ook verantwoordelijk voor een heel team, dat er op zijn beurt ervoor zorgde dat zijn passie zich ook in klinkende munt uitbetaalde.

De transitie van een underground DJ die z’n eigen ding doet naar een wereldster anno 2010 was geen eenvoudige. “Ik moest leren mensen te vertrouwen en dat was soms heel erg moeilijk. De enige manier waarop dit werkt, is om honderd procent eerlijk en open tegen elkaar te zijn”, zegt Afrojack in een aflevering van Business Insiders podcast This Is Success.

Het belangrijkste inzicht waarmee hij stappen in zijn carrière kon zetten – zoals het opzetten van een eigen platenlabel en zijn talentbureau LDH Europe – is dat hij leerde ego en besluitvorming van elkaar te scheiden.  “Wat ik tegen mezelf en mijn team blijf zeggen: blijf neutraal.” Dat wil zeggen: handel niet impulsief of egocentrisch.

Zijn ego heeft hem ooit de grootste blunder in zijn carrière bezorgd. In 2011 weigerde hij zijn naam bij de credits van een nummer met David Guetta en Sia te zetten. Daarmee wilde Afrojack voorkomen de indruk te wekken zichzelf “in de uitverkoop” te zetten door een popster te worden.

Het nummer Titanium werd een absolute hit en met een platinabekroning in twaalf landen één van de grootste songs waaraan hij ooit werkte. Met z’n carrière kwam het wel goed, maar het was een gemiste kans om een groter publiek te bereiken. Bovendien riskeerde hij zijn collega’s voor het hoofd te stoten.

Afrojack zei dat hij dezelfde les – niet proberen het haantje uit te hangen – ook toepaste op zijn zakelijke besluiten. “En daar draait het om: naarmate je je sterker persoonlijk laat gelden, des te belachelijker je jezelf maakt”.

Lees ook op Business Insider

Dit inzicht is des te belangrijker, omdat zijn besluiten niet alleen impact hebben op hemzelf, maar op iedereen die bij zijn label zit of voor zijn agentschap werkt.

“De artiesten die bij mij werken, zijn stuk voor stuk mensen met levens en families”, zegt hij. “We zorgen voor ze, want ze hebben een risico genomen om voor een nieuw bedrijf te komen werken. En het staat niet goed op iemands cv als het daar mislukt. Dat maakt ons verantwoordelijk voor al die mensen.”

Beluister de aflevering met Afrojack hieronder:

LEES OOK: Het rijke leven van Meester Patissier Robèrt van Beckhoven: van bakkerskroost tot culinair tv-icoon en mogelijke mol