Ryanair staat bij passagiers vooral bekend om zijn lage prijzen.

Lage prijzen betekenen in veel gevallen ook lage kosten. Misschien niet heel verrassend publiceerde dagblad Trouw woensdag een onthutsend verhaal waarin het beeld van een erg vervelende werkgever wordt geschetst.

Cabinepersoneel zou wel erg weinig verdienen en niet worden doorbetaald bij ziekte, aldus FNV. Ziek melden zou bovendien alleen kunnen per fax – een apparaat dat de gemiddelde twintiger waarschijnlijk nog nooit in zijn of haar leven heeft gezien.

Hieronder de meest opvallende feiten uit het artikel.

Lees het volledige stuk op de site van Trouw. 


Het salaris van het cabinepersoneel kan volgens Ryanair oplopen tot 40.000 euro per jaar. Vakbond FNV zegt geen enkele medewerker in Eindhoven te kennen die dat verdient.

Ryanair


Volgens de vakbond krijgen cabinemedewerkers voor een werkweek van 40 uur soms niet meer dan 1000 euro per maand netto.

Per uur in de lucht krijgen ze een bedrag van zo’n 18 euro. Dat is officiëel meer dan het minimumloon, maar niet erg veel. Voor werk voor en na de vlucht krijgen ze niet betaald. Ook zogenoemde standbydiensten worden niet betaald, terwijl de medewerker dan wel binnen een uur op het vliegveld moet kunnen zijn.

Lees ook op Business Insider


Het cabinepersoneel kan wel bonussen verdienen door producten zoals parfum te verkopen.

Ryanair

Volgens een anonieme werknemer valt het daadwerkelijke bedrag dat hiermee wordt verdiend echter vaak een stuk lager uit dan wordt beloofd.


Ryanair betaalt niet door bij ziekte. Dat hoeft volgens het bedrijf niet omdat het niet onder Nederlands, maar Iers recht zou vallen.

Volgens Ryanair valt het onder het Ierse arbeidsrecht omdat de vliegtuigen daar staan geregistreerd.


Ziek melden moet kan alleen door een fax te sturen naar het Ierse hoofdkantoor.

Bij ziekte dan langer dan 3 dagen moet er bovendien een doktersverklaring worden gegeven, terwijl Nederlandse artsen zo’n verklaring nooit geven om privacyredenen.


Ryanair zegt zelf dat het voldoet aan alle nationale en EU-arbeidswetgeving.

LEES OOK: Dit zijn de meest bizarre dingen die stewards (en stewardessen) hebben meegemaakt tijdens een vlucht