• Winkeliers mogen woensdag weer klanten ontvangen op afspraak.
  • Klanten moeten zich minimaal vier uur van tevoren aanmelden. Per verdieping mogen maximaal twee klanten aanwezig zijn. Het winkelbezoek moet minimaal tien minuten duren.
  • Het optuigen van reserverings- en afspraaksystemen zorgt bij veel winkeliers voor extra werk.
  • Ook bij kappers en schoonheidsspecialisten staat de telefoon roodgloeiend. De wachttijd bij kappers kan al zijn opgelopen tot een aantal weken.

Winkeliers mogen woensdag weer klanten verwelkomen, maar alleen op afspraak. Veel Nederlanders kijken weer uit naar een bezoek aan hun winkel. Ook kappers en schoonheidsspecialisten kunnen zich opmaken voor een aantal drukke dagen na bijna drie maanden dicht te zijn geweest.

Er is veel animo voor afspraken bij winkels, merken winkeliers. Maar er zijn ook nog praktische problemen. Dan gaat het bijvoorbeeld om het optuigen van reserverings- en afspraaksystemen op de website.

Klanten moeten zich minimaal vier uur van tevoren hebben aangemeld voor een afspraak. Per verdieping mogen maximaal twee klanten tegelijk aanwezig zijn. Het winkelbezoek moet minimaal tien minuten duren.

Drukte bij kappers en schoonheidssalons

Bij kappers kan de wachttijd voor een knipbeurt inmiddels zijn oplopen tot enkele weken. Volgens kappersbranchevereniging ANKO staan de telefoons “roodgloeiend”. Anders dan de vorige lockdown kunnen de kappers nu door de avondklok niet ook ’s avonds knippen.

Ook bij de schoonheidsspecialisten stromen de agenda’s vol. En dat is maar goed ook, zegt een woordvoerder van ANBOS Brancheorganisatie Schoonheidsverzorging, omdat alle reserves er intussen doorheen zijn en spaargelden moeten worden aangesproken.

Schoonheidsspecialisten werken één-op-één en op afspraak, met een registratieplicht en in aparte behandelruimtes. Bij een gezichtsbehandeling mag de klant het mondkapje afdoen als hij of zij eenmaal in de stoel zit.

Kappers werken ook op afspraak en moeten onderling en van klanten 1,5 meter afstand kunnen houden. Verder moeten klanten niet te vroeg voor hun afspraak komen, om te voorkomen dat er teveel mensen tegelijk aanwezig zijn.

Lees ook op Business Insider

Reserverings- en afspraaksystemen optuigen

Winkeliers lopen nog tegen praktische zaken aan om klanten weer te kunnen ontvangen. Vooral het optuigen van reserverings- en afspraaksystemen op de website vraagt het nodige werk.

Bij HEMA stond de afsprakenteller na een kwartier al op 2.000 boekingen, vertelt een woordvoerster. “We kregen van mensen te horen dat we laat waren met ons afsprakensysteem online zetten, maar we wilden het ook goed testen. Het moet niet meteen vastlopen”, vertelt ze.

Klanten kunnen in 550 HEMA-vestigingen terecht voor winkelen op afspraak. Er mogen twee klanten per tien minuten naar binnen. “Dat zijn er per week ongeveer 300.000. Dat komt in de verste verte niet in de buurt van de normaal gesproken 6 miljoen klanten per week”, zegt de woordvoerster.

Klanten willen vooral rookworst halen, maar ook handdoeken, schrijfwaren, wijn en taarten zijn in trek. Het bestaande bestellen en afhalen gaat daarnaast door. HEMA adviseert klanten die wat langer nodig hebben om telefonisch een afspraak te maken. “Gordijnen bestellen doe je niet even in tien minuten”, aldus de woordvoerster.

Bij Blokker merken ze wel een toeloop, al staat dat volgens een zegsvrouw in geen verhouding met wat doorgaans over de vloer komt. “Het loopt redelijk binnen. Winkels en klanten reageren ook positief. Het biedt ook een goede mogelijkheid om met klanten weer in contact te komen”, aldus een zegsvrouw. Volgens Blokker is de enige remedie om de omzetpijn te verzachten de winkels weer opengooien. Dat kan volgens Blokker op een veilige manier.

‘Het loopt al snel storm’

De Haagse boekhandel Paagman, die vier vestigingen heeft, merkt dat klanten “smachtend” uitkijken om weer naar de boekhandel te komen, aldus mede-eigenaar Fabian Paagman. Maar winkelen op afspraak geeft nog best wat problemen, zegt hij. “We hebben best wat tijd nodig gehad om het te regelen. Het is complex door alle restricties.”

Paagman is tot dusverre niet ontevreden over de interesse van klanten. “Maar het loopt al snel storm als je een tijdslot hebt waarin je maar twee mensen mag ontvangen per verdieping”, zegt Paagman. De boekwinkel bekijkt de komende dagen of de tijdsloten opgerekt kunnen worden en of dat niet in de knel komt met hoeveel belangstelling er is.

Elektronicaketen MediaMarkt heeft om 18.00 uur het afspraakformulier online gezet en laat weten dat er veel vraag is bij klanten naar winkelen op afspraak. Winkelpersoneel en de klantenservice krijgen veel vragen, aldus een woordvoerster. Klanten moeten aangeven in welke winkel, op welk tijdstip en voor welke afdeling ze komen. Dan worden ze gekoppeld aan een specialist.

Teleurstelling bij winkeliers

Winkeliers gaven eerder wel aan teleurgesteld te zijn nog niet helemaal open te mogen. De maatregel biedt geen verlichting voor het overgrote merendeel van de winkels in Nederland, zei winkeliersvereniging INretail al.

“De schade in de retail is ongekend groot en het openen van winkels is de enige echte oplossing”, aldus de organisatie. Dat winkels veilig open kunnen, zou bewezen zijn met protocollen die winkeliers na de virusuitbraak in maart hadden opgesteld.

LEES OOK: ‘Funshoppen’ minder populair – mensen hebben webshops ontdekt en dat zorgt voor blijvend legere winkelstraten