Action, Blokker, Hema

Van links naar rechts: Blokker-topman Rob Heesen, Action-baas Sander van der Laan en Hema-CEO Tjeerd Jegen.

ANALYSE – Het gevecht in het middensegment van de retailmarkt is heftig. Blokker is aan een revitalisatieslag bezig, saneren, krimpen, maar ook vernieuwen, Hema is druk met internationale expansie en het uitproberen van nieuwe concepten… en Action groeit maar door.

Action presenteerde afgelopen week weer sterke groeicijfers: een groei van 33 procent naar 2,7 miljard  euro omzet. En 197 nieuwe filialen.

Maar ook de zogenaamde like-for-like groei (dus alleen kijkend naar winkels die al langer dan een jaar open zijn) was forse met 6,9 procent. In totaal heeft Action 852 filialen, met een grote nadruk op internationale expansie.

Deze nadruk op de groei buiten Nederland heeft Hema ook, vooral geïnitieerd door buitenlands Venture Capital, maar toch. Nieuwe concepten worden uitgeprobeerd en zullen dit jaar in Nederland geïmplementeerd worden. De kosten zullen bij Hema nog verder onder controle komen. Beide initiatieven moeten de Hema naar winst leiden, waarschijnlijk in 2018.

Blokker hoopt daar volgend jaar ook te komen. Saneren, kostenbewaking, aanpassen van de formule en sterk inzetten op online verkopen.

De drie concurrenten komen elkaar tegen in het winkellandschap in Nederland. Alle drie zijn ze vertegenwoordigd in vrijwel iedere plaats boven de 10 duizend inwoners en vechten tezamen om de klant. Wie zal overblijven?

Action, Blokker en Hema: drie verschillende concepten

Eerst iets over de focus van respectievelijk Blokker, Hema en Action.

Blokker wil relevant zijn voor het huishoudelijke segment, met een vast assortiment, verschillende prijsniveaus en een multi-channel strategie (online, offline en geïntegreerd). Blokker heeft ruim 600 winkels.

Hema wil juist haar merkkracht gebruiken, aantrekkelijk zijn voor de gemiddelde Nederlandse vrouw. Dit doet Hema met eigen merken en een eigen identiteit met bijbehorende uitstraling. Naast fysieke winkels ook een eigen webshop. Hema heeft ruim 700 winkels.

Action is de vechter: met lage prijzen, de op-is-op strategie, goedkope locaties en no-nonsense winkels.

Is er plaats voor drie?

Hema en Blokker zitten van oudsher in het hart van stedelijke winkelgebieden. Action positioneert zich vaak net daarbuiten, maar meestal wel met goede parkeergelegenheid en bereikbaarheid.

Maar drie aanbieders van deze omvang is wel erg veel, zeker met het nieuwe koopgedrag en de sterke groei van online toepassingen.

Uitgaande van de huidige verwachtingen is er plaats voor een prijsvechter met de uitstraling van Action. Dit concept slaat aan in Nederland (en daarbuiten).

Blokker kan winnaar worden op online met ondersteuning van de winkels, maar minder winkels dan nu.

Hema heeft ook een sterke uitstraling, maar zal zich moeten beraden op haar locaties en aantal vestigingen. Meer naar woonkernen en minder in de “grote stad”.

De vraag is natuurlijk of het mogelijk is voor de bestaande aanbieders, Blokker en Hema, om te krimpen zowel met het aantal winkels als met alle ondersteunende diensten. Wellicht is dan de nadruk op de franchiseformule met zelfstandige ondernemers de goede route naar een bestendige toekomst voor Hema en Blokker.

Ondertussen zal Action zijn eigen koers blijven varen.

Cor Molenaar is hoogleraar E-Marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en adviseur van gerenommeerde bedrijven, zowel in de retail als de dienstverlening. Daarnaast is hij directeur van het adviesbureau eXQuo consultancy, voorzitter van het RFID platform Nederland, en voorzitter van de Stichting Thuiswinkel certificering (thuiswinkelwaarborgmerk).