Meer winkels, méér omzet, méér operationele winst. Alles bij prijsvechter Action is gericht op groei, zo blijkt uit de woensdag gepubliceerde jaarcijfers over 2016.

Action rapporteerde woensdag een omzet van bijna 2,7 miljard euro over 2016. In winkels die al langer dan een jaar open waren gingen de verkopen met zo’n 7 procent omhoog. Het bedrijfsresultaat (ebitda) nam daarbij met 37 procent toe, tot 310 miljoen euro.

Er werden per saldo bijna tweehonderd winkels geopend, waarbij de groei vooral in Frankrijk en Duitsland zit. Daardoor telt de keten nu al ruim 850 filialen in zes landen. Onderstaande tabel maakt dat duidelijk.

Topman Sander van der Laan is tevreden over de resultaten. Volgens hem is Action nu een “echte Europese retailer” geworden. De verwachting is dat de huidige sterke groei voorlopig aanhoudt. Action wil in 2017 nog meer winkels openen dan vorig jaar. Dus: méér dan 197 nieuwe winkels.

In Frankrijk heeft het bedrijf inmiddels ook een eigen distributiecentrum. Later dit jaar opent de keten tevens een overslagpunt in Duitsland en een tweede in Frankrijk. Action kijkt ook naar kansen om naar meer landen te gaan, maar op korte termijn valt daarover nog geen nieuws te verwachten.

Het aantal medewerkers groeide afgelopen jaar ook hard: met zesduizend naar een totaal van 35 duizend. Uit onderstaande tabel blijkt dat de groeistrategie op operationeel niveau tot een sterke winststijging leidt. Maar Action rapporteerde woensdag geen cijfers over de nettowinst. De impact van kosten zoals afschrijvingen, eenmalige kosten rente en belastingen is dus niet zichtbaar.

De snelle expansie van Action brengt wel een aantal risico's mee zo signaleerde Retailwatching.nl eerder, maar voorlopig lijkt de discounter die goed aan te kunnen. Zo focust Action vooralsnog op winkels en doet het bedrijf weinig online. Voor veel winkelketens ligt daar het afkalvingsrisico, maar Action gaat tegen die trend in.

Ander risico is dat Action relatief zwak scoort op duurzaamheidslijstjes, een keerzijde van het ultra goedkope imago. Afgelopen jaar gaf het bedrijf al aan de relatie met A-merken te willen versterken.