• CEO Mark Zuckerberg van Facebook heeft een winkelfunctie aangekondigd voor WhatsApp.
  • Gebruikers van de populaire chatapp kunnen de catalogus van winkels bekijken en vervolgens direct producten kopen en afrekenen.
  • Ook kondigde Zuckerberg een test aan met visueel zoeken op Instagram met behulp van kunstmatige intelligentie.

CEO Mark Zuckerberg van Facebook heeft nieuwe winkelfuncties aangekondigd in de apps van zijn techimperium, waaronder direct shoppen in WhatsApp.

Winkelen was al mogelijk in Facebook, Instagram en Whatsapp Business, maar komt nu ook naar de standaardversie van de populaire chatapp.

Facebook denkt dat de boost die online winkelen heeft gekregen tijdens de lockdowns in de coronapandemie blijvend van aard is. “We denken dat de verschuiving naar online, naar ‘social-first shopping’, niet tijdelijk is”, schrijft Facebook in een persbericht over de nieuwe toepassingen. “Een op de drie consumenten wereldwijd zegt ook als de pandemie voorbij is minder te gaan shoppen in fysieke winkels en bijna driekwart zegt winkelideeën op te doen via Facebook, Instagram, Messenger of WhatsApp.” 

Met Shops op WhatsApp kunnen gebruikers volgens Androidworld de catalogus van winkels bekijken en via het winkelwagentje producten van ze kopen en ook afrekenen. De bestelling verloopt dan via een chatbericht aan de desbetreffende winkel.

Winkels hoeven zich maar een keer aan te melden, dan werkt de shopfunctie op zowel WhatsApp als op Facebook en Instagram.

Foto: Facebook
Foto: Facebook

Facebook zegt dat de winkelfunctie in WhatsApp “snel beschikbaar” zal komen in “een beperkt aantal landen”, maar specificeert op de Verenigde Staten na niet in welke landen dat zal zijn.

‘Visual Search’ op Instagram

Ook gaat Facebook binnenkort een test doen met visueel zoeken op Instagram met behulp van kunstmatige intelligentie, zo kondigde Zuckerberg aan.

“Heel veel shoppen begint met een visuele ontdekking, dat je iets ziet dat je geweldig vindt”, legt hij uit. “En dan wil je misschien andere producten zien die daarop lijken of je wil uitzoeken hoe je dat product wil kopen. Dat is precies waar kunstmatige intelligentie je bij kan helpen.”

Facebook is volgens TechCrunch niet het eerste bedrijf dat dergelijke AI-technologie gaat gebruiken, want onder meer Cadeera, Donde Search en Stye.ai hebben al vergelijkbare toepassingen. Maar voor grote platforms is deze ‘Visual Search’ nieuw.

Lees meer over sociale media

Lees ook op Business Insider