Waylon gaat donderdagavond de Nederlandse eer verdedigen op het Eurovisie Songfestvial met zijn nummer Outlaw in ‘Em, dat wordt opgeluisterd met ‘krumping’.

Woensdagavond hebben de vakjury’s tijdens de zogenoemde juryrepetitie al punten gegeven. Donderdagavond bepalen de Europese tv-kijkers welke tien van de achttien acts uit de tweede halve finale door mogen naar de finale. Waylon staat donderdagavond als achtste op het programma in Lissabon.

Het wordt nog wel hard werken voor Waylon: woensdagavond stond hij bij de bookmakers op een achtste plaats in de tweede halve finale, net genoeg voor een plaatsje in de finale.

In de repetities stond Waylon op een verhoging, omringd door vier muzikanten die een niveau lager stonden. Zij gooiden halverwege hun instrumenten weg om een choreografie uit te voeren die gepaard ging met schokkende, breakdance-achtige bewegingen en acrobatische capriolen.

Dit is dus krumping, legde Waylon uit.

De pers begreep het niet helemaal en Twitter ging los: hiphop op een Europees countrynummer? De reacties over de dansers varieerden van ‘afleidend’ en ‘een beetje raar’ tot ‘heel opgefokt’ en ‘ik ga dood van schaamte’.

Waylon zelf vindt het volkomen logisch: “Het is heel makkelijk te begrijpen voor wie er luistert naar wat ik zing. I’m not gonna be clown. En krumping komt oorspronkelijk uit het circus, van de clowns. Het kan niet duidelijker toch? De jongens dansen wat ik zing’’, schreef het AD.

Lees ook op Business Insider

De zanger zegt dus bij zijn keuze voor krumping te blijven. De hiphop-stijl komt niet uit het circus zoals Waylon zegt, maar gaat wel al heel lang mee. Waar kennen we krumping ook alweer van?


Krumping komt voort uit ‘clowning’, een stijl die in de jaren 90 is ontstaan in het getto van Los Angeles.

De voorvader van krumping is ex-drugsdealer Thomas Johnson uit Compton, LA. In 1992 verspreidt hij clowning door de straten van de stad als hij het karakter Tommy the Clown bedenkt, schrijft hij op zijn website.

Als Tommy wil hij kinderfeestjes opvrolijken en uit het gang-leven ontsnappen dat veel buurten in LA teistert. Tommy is de man op de partijtjes, maar Johnson besluit al snel een danscrew om zich heen te vormen. Hij start met het trainen van jongeren en treedt met hen op als Tommy and the Hip Hop Clowns, op die manier blijven de jongeren ook van de straat.


Als snel ontstaan clowning crews over heel LA

Maar Tommy kon onmogelijk alle kids begeleiden, dus spoort hij ze aan zelf crews te beginnen. In 2002 telt Los Angeles zo’n 60 crews, die elkaar à la gangs in de haren zouden kunnen vliegen.

Vandaar dat hij battles begint, als uitlaatklep voor hun competitiviteit, aldus Johnson. Volgens hem is het woord ‘krump’ voor het eerst genoemd op zijn Tommy the Clown Academy, om de intensiteit van de dansbewegingen te duiden.


Tight Eyez en Big Mijo lanceren rond 2000 een rauwere versie van clowning: krumping

Twee van Tommy’s clowns, Ceasare Willis (Tight Eyez) en Jo’Artis Ratti (Big Mijo) staan bekend als de creators of krump. Big Mijo was geen ‘danstype’, zei hij in een interview met EBS Channel in 2013. Maar hij stuit op de academie van clown Tommy die hem inspireert. Tegelijkertijd wordt hij aangemoedigd door vriend Willis die hij kent van de middelbare school.

De twee worden beïnvloed door andere stijlen in de straten van LA. Zo nemen ze onder meer popping op, waarbij de spieren snel samentrekken en weer ontspannen, waardoor het lichaam een soort ruk maakt. Zo ontwikkelt zich een rauwere versie van clowning: krumping. Op de foto hierboven zie je Big Mijo in actie.


Krumping is een soort combi van dansen, theater en vechten

Zowel clowning als krumping zijn competitief, maar bij krumping speelt dat laatste een grotere rol. Waar clowning meer gericht is op dansen voor een publiek, dat vaak uit kinderen bestaat, is krumping dramatischer, energieker en agressiever, beschrijft The SAGE Encyclopedia of Out-of-School Learning.

Het is een uiting van woede en agressie, zonder er daadwerkelijk op los te slaan. Daarmee is het een alternatief voor het gewelddadige leven in gangs dat in getto’s op de loer ligt. Centraal staat expressie, het tonen van je persoonlijkheid en het vertellen van een verhaal. Dansers schminken soms hun gezichten om die expressie kracht bij te zetten, net als bij clowning.

Krumping vindt plaats in battles of sessies waarin groepen van 20 tot 30 dansers elkaar uitdagen in een cirkel. Hun bewegingen zijn heftig en volgen elkaar snel op. Het is freestyle en de moves komen overal vandaan. Vooral breakdance, Afrikaanse tribaldans, acrobatiek en vechtsporten als boksen worden vaak genoemd. Aangezien de dans theatraal is, speelt ook mime een grote rol.

De stijl wordt vaak uitgelegd als anders dan alle andere, een buitencategorie binnen hiphop. Waylon heeft dus wel een beetje gelijk als hij zegt dat krumping ‘de outlaw van de dans-scene is’.


Probeer het anders zelf even

Je kunt krumping natuurlijk het best begrijpen door het zelf te doen. Hierboven een inleiding met een aantal basismoves, waaronder ‘jabs’, de stootbewegingen uit het boksen en andere vechtsporten. Vanaf minuut 3 wordt popping doorgenomen met ‘chest pops’, inclusief tips over wat je niet moet doen (iets met je schouders), omdat je er anders superdom uitziet. Zet ‘m op!


Krumping gaat mainstream met de documentaire Rize van David LaChapelle

David Lachapelle, krumping, clowning, songfestival, waylon, Rize

In 2002 komt David LaChapelle in contact met Tommy the Clown als hij de videoclip ‘Dirty’ van Christina Aquilera regisseert. Daarin begeeft de zangeres zich in de boksring tussen dansers. De gevierde modefotograaf gaat naar South Central, Los Angeles en duikt tot 2004 in de subcultuur van clowning en krumping.

Rize, die in 2005 uitkomt, is zijn eerste film. “Wat Nirvana was voor rock-‘n-roll in de vroege jaren 90, is wat deze kids zijn voor hiphop”, zei LaChapelle in 2004 tegen Variety over krumping en clowing. Hij linkt de opkomst ervan aan de rassenrellen in de jaren 60 en 90 in de VS, en aan de Afrikaanse roots van de Afro-Amerikaanse bevolking.


Krumping verschijnt in videoclips van Madonna en The Chemical Brothers

Krumping breekt uit de getto’s van LA en is te zien in meer videoclips, onder meer van Madonna (Hung up) en The Black Eyed Peas (Hey Mama). Galvanize van The Chemical Brothers uit 2005 draait zelfs helemaal om krumping. Naast muziek gaat krumping ook een rol spelen in films, waaronder de tienerkomedie met cheerleaders Bring it On: All or Nothing uit 2006.


Overal ontstaan crews

•🕺🏽Dancer : Rumbler aka Madd Beast aka Bad Guy #99 •📱Instagram : @rumbler.maddbeast99 •🌎 From : South Korea 🇰🇷 •🏟 Event : Heavyweights session special illest battle •🎥 Filmed : @jr.stagekilla_smmz •💻 Source : FCD Krump channel _______________________________________________________ 📶 Follow Us • Page Facebook : FCD Krump • Instagram : @FCDKrump • Twitter : FCDKrump • Snapchat : FCDKrump • VK : FCD Krump • Youtube Channel : FCD Krump _______________________________________________________ #krump#dance#battle#streetdance#dancer#krumper#danceislife#dancevideo#FCDKrump#krumpmusic#Krumpdance#freestyle#repost#krumplife#Krumping#FCDKrumpWorld#Like#InstaDaily#instalike#amazing#bestoftheday#style#f4f#Instagramkrump

Een bericht gedeeld door FCD Krump World ™ (@fcdkrump) op

Krumping verspreidt zich over de wereld en overal ontstaan crews. Nog steeds worden er wedstrijden georganiseerd waarin dansers vanuit de hele wereld meedoen.


En nu verschijnt krumping in de wedstrijd der wedstrijden: het Eurovisie Songfestival. Dankzij Waylon

Waylon, krumping, songfestival


LEES OOK: Dit zijn 11 hoogte- en dieptepunten uit het leven van ‘outlaw’ en Songfestival-beest Waylon die je vast niet allemaal kent