Stel: je hebt de belangrijkste zakelijke afspraak van je leven. Wat trek je aan? Volgens de bekende modeontwerper Janice worstelen mensen in het bedrijfsleven geregeld met deze vraag.

Daarom geeft hij door het hele land zijn succesvolle workshop ‘Mode is niet moeilijk’. De naam spreekt voor zich: “Met behulp van enkele simpele basisregels kan iedereen zich zakelijk makkelijker en beter kleden.”

3 keer per week

Dat is volgens Janice het aantal keren dat vrouwen twijfelend voor hun kledingkast staan. De gevolgen reiken echter verder dan een verkeerde kledingkeuze alleen. “Twijfels over je eigen voorkomen zorgen voor veel onnodige stress. Ineens heb je een stuk minder zin om naar die zakelijke afspraak te gaan. En wek je misschien de verkeerde indruk met de kleding die je draagt. Dat is natuurlijk doodzonde als je in andere opzichten prima op de afspraak bent voorbereid.”

Wie van Janice een kant-en-klare kledingformule verwacht die op elke organisatie en situatie van toepassing is, komt van een koude kermis thuis. Een succesvolle zakelijke kledingkeuze hangt namelijk af van context, zo stelt hij onomwonden. “Van het doel van de afspraak. Van de persoon met wie je de afspraak hebt. Maar ook van je eigen stijl en identiteit. Daarom help ik je eerst om te ontdekken waarom je 3 keer per week weifelend voor je kledingkast staat. En vervolgens leer ik je hoe het ook anders kan.”

Mode is niet moeilijk

Het is de naam van de workshop die de gevierde modeontwerper nu al geruime tijd met veel succes geeft. Naar eigen zeggen bedoeld voor iedereen die kleding draagt, maar zeker ook voor het bedrijfsleven. Janice geeft zijn publiek algemene tips & tricks en hecht daarnaast waarde aan interactiviteit en praktische toepasbaarheid. “Ik wil dat mensen het geleerde thuis of op de werkvloer direct kunnen vertalen naar betere kledingkeuzes. Daarom gaan we tijdens de workshop samen aan de slag en doen we oefeningen om mijn technieken in de praktijk te brengen.”

Eén van die oefeningen voor de zakelijke markt kent een bekende hoofdrolspeler: de Amerikaanse president Donald Trump. Want wat trek je aan als je een zakelijke afspraak met hem hebt? Janice laat deelnemers aan zijn workshop kaarten met passende kledingstukken bij elkaar zoeken. “Dat ervaren mensen als erg leerzaam. In korte tijd leren ze goed onderbouwde kledingkeuzes te maken waar ze de rest van hun professionele carrière plezier van hebben.”

Enthousiaste reacties

De ontwerper heeft inmiddels al veel positieve feedback ontvangen op zijn workshop. “Ik heb er zó lang aan gewerkt en geschaafd, dat de inhoud interessant is voor werkelijk iedereen. Van de arts wiens kledingkennis niet veel verder gaat dan zijn doktersjas tot de kapper die op dagelijkse basis met mode bezig is. En van de huismoeder die haar garderobe nieuw leven in wil blazen tot de bankmedewerker die zakelijk beter voor de dag wil komen.”

Lees ook op Business Insider

Volgens Janice dragen we met kleding een sterke boodschap uit die we zelf kunnen beïnvloeden. Dat is waar hij mensen en organisaties graag bij helpt. Eerder deed hij dat al voor een breed scala aan zakelijke opdrachtgevers. “Superleuk was onder andere mijn presentatie voor 100 winkelmanagers van Pearle Opticiens. En ook aan mijn workshop voor Schwarzkopf bewaar ik mooie herinneringen.”

Zelf noemt Janice zijn workshop ‘Mode is niet moeilijk’ een garantie op 90 leerzame minuten die geen moment gaan vervelen. De ontwerper brengt vanzelfsprekend zijn sprankelende en hilarische persoonlijkheid met zich mee die mensen zo goed kennen van televisie. Daarnaast stemt hij de presentatie af op het bedrijf dat hem inhuurt: “Ik overleg altijd van tevoren met de opdrachtgever over de behoeften binnen zijn organisatie. Daar stem ik de inhoud van de workshop op af.

Inmiddels heb ik al talloze workshops mogen verzorgen, maar ik moet bekennen: nog geen een is hetzelfde geweest. En dat maakt het bijzonder leuk voor zowel mij als de opdrachtgevers!”