ANALYSE – Het aandeel Twitter schoot afgelopen week omhoog omdat het bij allerlei partijen ineens als overnameprooi in beeld zou zijn. De uiteindelijke overnameprijs zou echter best eens onder de huidige koers kunnen liggen.

De berichtendienst Twitter kwam eind 2013 naar de beurs voor 26 dollar, opende op de eerste handelsdag op 45 dollar, schoot in korte tijd door naar ruim 70 dollar maar begon daarna al snel te kwakkelen.

Dit voorjaar kostte het aandeel Twitter nog maar 14 dollar. De groei van het platform stagneert, terwijl Facebook, Instagram en Snapchat gewoon doorgroeien.

Alphabet (Google), Salesforce, Microsoft en zelfs Walt Disney zouden in de race zijn om het kwakkelende Twitter over te nemen. Dat kost dan minstens 16 miljard dollar, want dat is de huidige beurswaarde. Het kan interessant zijn om in overnamekandidaten te beleggen, maar in dit geval is de kans op een teleurstelling voor speculanten groot.

Twitter als bron van big data

Alphabet en Salesforce lijken niet zozeer geïnteresseerd in het platform van Twitter, het gaat vooral om de gegevens erachter waarmee informatie te winnen is over bedrijven, markten en producten. ‘Big data’ is big business. Op Twitter zijn relatief veel ‘opinieleiders’ en journalisten actief, groepen die trends als eerste zien. Salesforce probeerde vanwege de data eerder dit jaar al LinkedIn te kopen, maar werd afgetroefd door Microsoft.

Maar met het toetreden van Disney lijkt het opdrijven van de prijs pas echt begonnen. De topman van Twitter, Jack Dorsey, zit ook in de Raad van Commissarissen van Walt Disney, dus het onderzoek van Disney naar de mogelijkheden met Twitter kan ook een opzetje zijn om de koers nog wat verder op te jagen. Het doet een beetje denken aan Yahoo, dat zichzelf ook een tijdje nadrukkelijk in de etalage zette, met als gevolg dat de uiteindelijke overnameprijs tegenviel.

Geen aantrekkelijk aandeel

Het verliesgevende Twitter is geen aantrekkelijk aandeel. Zonder overnamegeruchten zou de koers veel lager staan. De laatste kwartaalcijfers vielen vies tegen: een verlies van ruim 100 miljoen dollar op een omzet van 602 miljoen. De aankondiging van langere tweets (het maximum is nu 140 tekens) en de recente pogingen om meer te doen in video of ‘livestreaming’ van sportwedstrijden lijken wanhoopspogingen om het tij te keren.

Overigens zijn die sportwedstrijden waar Walt Disney en Twitter elkaar zouden kunnen versterken. Disney heeft te kampen met teruglopende abonnees bij de betaalde sportzenders van ESPN, een van Disney’s grootste bedrijfsonderdelen. The Walt Disney Company is natuurlijk bekend van de tekenfilms en de pretparken, maar bijna de helft van de omzet en de winst komt van kabeltelevisie. Ook de nationale televisiezender ABC is onderdeel van Disney.

Maar Disney investeerde vorig jaar zelf al veel geld in bedrijven die ‘streaming’ diensten aanbieden. Het stak 400 miljoen dollar in Vice Media, dat zich met allerlei websites en onlinevideokanalen op met name de jeugd richt. Daarnaast kocht Disney voor een miljard dollar een belang van 33 procent in BAMTech, dat wereldwijd direct naar consumenten streaming beelden van onder meer honkbalwedstrijden verkoopt. Via BAMTech wil Disney onder meer de televisieprogramma’s van ESPN en ABC distribueren.

Het is duidelijk dat Disney op zoek is naar nieuwe kanalen waarmee het zijn beelden en informatie bij de mensen thuis kan krijgen. Maar om daarvoor nu meer dan 16 miljard dollar op tafel te leggen door Twitter te kopen gaat te ver. Disney zou er zijn aandeelhouders geen plezier mee doen.

Patrick Beijersbergen is beleggingsanalist en auteur van de jaarboeken ‘Beleggen kun je zelf’. Onder pseudoniem Jakob Bergen schreef hij de thriller ‘Bloedbank’. De auteur bezit aandelen Walt Disney en Alphabet.