De beste manier voor bedrijven om talentvol personeel aan te trekken is volgens Bas van de Haterd door het zelf te doen. Dus liever geen externe recruiters.

De arbeidsmarkt trekt aan. En daarmee ook de vraag naar recruiters, oftewel mensen die zich bezighouden met het aannemen van personeel.

Er zijn voor bedrijven twee manieren om recruitment te regelen: het zelf doen (intern) of een bureau inhuren (extern). Bij het inhuren van een extern bureau kan de kwaliteit nog wel eens tegenvallen, schreef Business Insider eerder.

Onafhankelijk consultant Bas van de Haterd adviseert bedrijven daarom bijna altijd om überhaupt geen externe recruiters in te huren. “Als het even kan, liever niet.”

Het is volgens hem onlogisch om iemand van buitenaf in te schakelen. “Het bedrijf heeft zelf per definitie veel meer vakkennis en een groter netwerk in zijn eigen sector dan een externe recruiter. Dus dan kun je toch beter zelf talent zoeken?”

De directeur bemoeit zich ermee

Het beste is als de algemeen directeur zich bemoeit met werving en selectie. “Directeuren van kennisintensieve bedrijven, zoals in finance, marketing of IT, zeggen altijd dat de mensen het belangrijkste kapitaal zijn. Helemaal waar, dus dan zou recruitment hoog op de agenda moeten staan.”

Hoog op de agenda betekent heus niet dat een directeur alles van begin tot eind moet regelen. Volgens Van de Haterd kan iemand van de eigen HR-afdeling het eerste selectiewerk doen en de gegevens verzamelen. Vervolgens kan de directeur de kandidaten opbellen.

Behalve dat bedrijven zelf beter dan externe partijen weten welke kandidaat goed is, laat nieuw talent zich bovendien sneller overhalen als de directeur - of in ieder geval iemand van het bedrijf - aan de telefoon hangt. “Een IT’er wil met iemand praten die verstand van IT heeft. Hetzelfde geldt voor iemand in finance of marketing.”

Zo moeilijk is het niet

Het is daarnaast niet meer zo moeilijk voor bedrijven om zelf te werven. “Vroeger waren recruitmentbureaus de enige die goed konden zoeken omdat zij databases hadden. Deze databases heb je echter niet meer nodig. Met online diensten zoals LinkedIn kun je gemakkelijk zelf zoeken.”

Een ander bijkomend voordeel is volgens de HR-adviseur dat het kostentechnisch beter is om één eigen recruiter in te schakelen in plaats van tien externe recruiters die steeds per vacature worden ingehuurd.

De enige goede reden voor het inschakelen van een extern recruitmentbureau vindt Van de Haterd wanneer een bedrijf personeel zoekt buiten zijn eigen expertise. “Stel, een ingenieursbureau zoekt een goede salespersoon, dan kan het soms handig zijn om van het netwerk van een gespecialiseerd bureau gebruik te maken.”

Maar dat zijn uitzonderingen.

De HR-consultant adviseert bedrijven die intern weinig of niets doen aan recruitment om daar vandaag nog verandering in te brengen. “Begin met contacten leggen op universiteiten, bouw een mooie website, maak goede vacatures. Het is allemaal geen rocket science. Maar voor bedrijven die zeggen dat het personeel hun belangrijkste asset is, moet het wel gebeuren.”

Wil je weten hoe je een goed LinkedIn-profiel maakt? Bekijk dan deze tips van een social media-trainer en een auteur van twee boeken over LinkedIn »