LinkedIn wordt steeds vaker gebruikt als instrument voor werving en selectie. Een online profiel is voor werkgevers tegenwoordig minstens zo belangrijk te vinden als een cv of sollicitatiegesprek.

Uit onderzoek van het Amerikaanse Jobvite blijkt dat over de hele wereld 93 procent van de recruiters LinkedIn gebruikt om een geschikte kandidaat te vinden. Genoeg reden dus om je profiel eens onder de loep te nemen. Waar moet je op letten?

Homepage: wees actief

Om te beginnen is het belangrijk te begrijpen dat LinkedIn niet zomaar een online cv is, vertelt LinkedIn-coach Petra Fisher. “Het is een soort online netwerkborrel.”

Op de homepage van LinkedIn komen updates voorbij, over wat mensen zelf delen, maar ook als iemand van baan verandert of nieuwe connecties maakt. Fisher: “Met je profiel vertel je kort wie je bent en wat je kan, en met je statusupdates laat je iedereen weten waar je op dit moment mee bezig bent.”

Personaliseer je LinkedIn-internetadres
Je bent makkelijk vindbaar als je ook een makkelijke internetadres hebt naar je pagina. Ook is het beter te onthouden en is het handig voor op je visitekaartje.

Je kunt het adres aanpassen door onder je profielfoto naast de standaard URL op ‘Bewerken’ te klikken. Daarna kom je op een pagina waar je aan de rechterkant je URL kunt wijzigen.

Log elke dag een keer in
Door iedere dag een keert je homepage te bekijken houd je in de gaten waar iedereen mee bezig is. Zo kom je tevens sneller nieuwe mensen en bedrijven tegen waarin je geïnteresseerd bent.

Volg wat er in groepen speelt
Groepen zijn belangrijk om een groot netwerk op te bouwen. Sluit je bijvoorbeeld aan bij de groep van je beroepsvereniging, de alumnigroep van je opleiding of van bedrijven waar je interesse in hebt. Binnen groepen kunnen vragen gesteld en beantwoord worden. Schroom niet hier aan deel te nemen; zo vestig je een naam voor jezelf en kun je je expertise laten zien.

Profielfoto: zakelijkheid voorop

LinkedIn is een zakelijke netwerksite. Je profielfoto moet daarom een uitstraling hebben die bij je beroep past. Vakantiekiekjes en foto’s op feestjes kun je beter bewaren voor Facebook.

Draai naar de tekst toe
De foto staat aan de linkerkant van het profiel, dus zorg dat je op de foto licht naar de tekst toegedraaid staat met je lichaam, maar blijf wel in de camera kijken. “Dit geeft de lezer het gevoel dat je echt aan het vertellen bent. Dit spreekt veel meer aan dan een foto waarop het lijkt alsof je de andere kant uit beeld wilt lopen”, aldus Fisher.

Groot formaat
Profielfoto’s op LinkedIn worden tegenwoordig vergroot als je erop klikt. Zorg daarom dat de resolutie van de foto groot genoeg is.

Headline: wat en voor wie?

Boven aan je profiel kun je je naam en headline wijzigen. In de headline staat in een paar woorden wat jij doet en voor wie je het doet, hier mag je zelf een creatieve invulling aan geven.

“De headline is heel erg belangrijk, want overal waar jij iets nieuws doet, komt deze tevoorschijn. Bijvoorbeeld als je een nieuwe connectie maakt, krijgt het hele netwerk van deze persoon jouw naam en headline te zien”, vertelt Fisher.

Samenvatting: waarom zit je op LinkedIn?

“In je samenvatting moet je recruiters helpen de link te leggen tussen jou en werkgevers. Geef daarom aan waarvoor jij inzetbaar bent en waar je naar op zoek bent”, zegt Jacco Valkenburg, zelf recruiter en auteur van twee boeken over LinkedIn. “Als je op zoek bent naar een baan, vermeldt dat dan hier. Het moet geen herhaling zijn van vroeger werk, dat staat al bij je ervaring en opleiding.”

Vermeld contactgegevens
Als je je contactgegevens of website vermeldt in de samenvatting verlaagt dit de barrière voor recruiters, werkgevers of klanten om je te benaderen. Denk er wel over na wat je vrij op internet wilt zetten en wat niet.

Ervaring: hou het up-to-date

“Het eerste waar wij naar kijken als we op zoek zijn naar een geschikte kandidaat voor een vacature is de laatste werkervaring”, vertelt Valkenburg. Het is dus belangrijk dat je beroep en het bedrijf waarvoor je werkt(te) duidelijk en up-to-date zijn.

Geef uitleg van elke positie
Geef bij elke positie kort aan wat het bedrijf doet, wat jij bij het bedrijf gedaan hebt en wat je verantwoordelijkheden en resultaten daar waren. “Cruciaal hier is dat je gevonden wilt worden voor het werk wat je wilt gaan doen, dus benoem deze aspecten als eerste en wees relevant”, aldus Valkenburg.

Vaardigheden: vul er zo veel mogelijk in

“Hoe de zoekmachine van LinkedIn werkt is niet openbaar, maar wat wel duidelijk is is dat de vaardigheden gesorteerd wordt op relevantie”, vertelt Petra Fisher. Het is daarom belangrijk zo veel mogelijk vaardigheden die jou kenmerken toe te voegen aan je lijstje.

Vraag om ‘endorsements’
Endorsements zijn een maand geleden geïntroduceerd voor de Engelse editie van LinkedIn en komen binnenkort ook naar de Nederlandse versie. Eigenlijk is een endorsement een professionele ‘vind-ik-leuk’. Jij vult je vaardigheden in en anderen kunnen met een klik bevestigen dat jij deze vaardigheid beheerst.

Educatie: wat betekent het voor jou?

Ook als je het gevoel hebt dat de opleiding die je ooit gedaan hebt niet meer relevant is, zet het er toch op. In de omschrijving kun je in een paar korte regels aangeven welke vaardigheden en kennis je daar hebt opgedaan die nu goed van pas komt.

Aanbevelingen: weet wie je vraagt

Om aanbevelingen moet je (meestal) vragen, dus denk hierover na. “Door de juiste mensen te vragen kun je in de aanbeveling krijgen wat je wilt dat mensen over jou lezen”, aldus Valkenburg. “Maar dat mensen de tijd nemen iets over jou te schrijven is ook sowieso een signaal dat je waardevol bent, aanbevelingen zijn dus belangrijk.”

LEES OOK: Een recruiter zag 40 duizend cv’s voorbijkomen en noemt de 5 meest irritante fouten