Met de lancering van de Model 3 komt Tesla’s oprichter en topman Elon Musk één stap dichter bij zijn doel: de totale transitie naar elektrische voertuigen.

De Model 3 zag op vrijdag het levenslicht en zou je nu al kunnen omschrijven als een baanbrekende wagen. In tegenstelling tot de huidige, peperdure Tesla’s is dit een auto die de massa moet bereiken. Daarmee is het de belangrijkste auto die het bedrijf tot nu toe heeft bedacht.

En ondanks dat de wagen met 500 kilometer (voor het premium-model) een verrassend grote actieradius heeft, weet Musk wel dat de Model 3 – en ook heel Tesla zelf – niet in zijn eentje de hele transitie voor zijn rekening kan nemen.

Om die reden hoopt hij dat goed voorbeeld doet volgen. Tesla zet dat geloof kracht bij door al sinds 2014 al haar technologie opensource aan te bieden, in de hoop dat andere autobouwers de stap wagen en hun sneller eigen elektrische auto’s zullen ontwikkelen.

“Onze grootste prestatie zal zijn dat we een pad in het oerwoud kunnen uithakken om te laten zien waartoe elektrische auto’s in staat zijn”, zei hij in 2015 op de Detroit Auto Show.

"Dé invloed die Tesla zal hebben, zal de reikwijdte zijn waarmee we andere autobedrijven overtuigen om hun plannen voor elektrische auto's te accelereren."

En hoewel dat geen simpel doel is - welke ambitie van Musk is dat wel? - lijkt zijn opzet nu gestaag aan momentum te winnen. Want een behoorlijk aantal autobedrijven kondigden in de voorbije maanden aan hun productie verder op te voeren en modellen eerder te gaan lanceren.

Volvo wil vanaf 2019 geen auto's met een verbrandingsmotor meer maken, alleen hybrides of volledig elektrische modellen. De Zweden - eigendom van het Chinese Geely - zijn daarmee het eerste grote autobedrijf dat echt overschakelt op de Tesla-droom.

General Motors, Ford, Volkswagen, BMW en Mercedes' moederbedrijf Daimler onthulden hun eigen voornemens.

Model 3 Profile Midnight Silver EMBARGOED DO NOT USE

De Model 3 van Tesla. Foto: Tesla

Ironisch genoeg slaagde GM om met de Chevrolet Bolt EV eerder een elektrische auto met een lange actieradius op de markt te brengen dan Tesla. Deze auto moet als de Opel Ampera E naar Europa komen, met de eerste leveringen voor het eind van dit jaar in Noorwegen. De Ampera E kan bijna 400 kilometer rijden op één volle batterij. Bovendien belooft General Motors om haar productie van elektrische wagens snel verder op te voeren.

Ford richt op 2020 met de onthulling van een elektrische SUV die 'zeker 480' kilometer kan rijden. Volkswagen, dat na het dieselschandaal wel een oppepper kan gebruiken, zegt dat het de komende jaren maar liefst 9 miljard euro gaat investeren in elektrisch rijden. Andere merken onder de Volkswagen-vlag zullen daar ook aan meedoen, inclusief de luxepaardjes Audi en Porsche die al beiden een elektrisch prototype onthulden.

Omdat in Japan ook waterstofauto's nog aantrekkelijk lijken, investeren zowel Toyota als Honda in dat type vervoer. Ze geven echter geen van beiden op als het gaat om elektrisch rijden.

En Musk? Die ziet het allemaal tevreden aan.