Dat blijkt uit een rapport van The Route Development Company (RDC), waarvan
Z24 een kopie heeft gekregen. RDC is een Brits adviesbureau voor de
luchtvaartsector. Het houdt onder meer het passagiersverkeer in Europa bij.
Over vier jaar zullen prijsvechters als Ryanair en Easyjet een mijlpaal
bereiken. Voor het eerst in hun geschiedenis, die ongeveer midden jaren
tachtig begon, zullen ze meer dan de helft van het aantal passagiers binnen
Europa vervoeren.
Het gaat dan om 323 miljoen mensen. De ‘ouderwetse’ luchtvaartmaatschappijen,
giganten als British Airways en Air France-KLM, vervoeren in 2011 322
miljoen passagiers. “Het gaat wel om rechtstreekse vluchten binnen Europa.
Bestemmingen buiten Europa hebben we buiten beschouwing gelaten,” zegt Chris
Haynes van RDC.
In Nederland zijn veel prijsvechters actief, zeker gezien de
betrekkelijk kleine markt. Schiphol heeft twaalf prijsvechters als klant,
ook al hebben ze geregeld kritiek op de hoge luchthaventarieven. Het
nationale vliegveld heeft zelfs een speciale prijsvechterspier, waar net
gelande vliegtuigen snel worden klaargemaakt voor vertrek.
Schiphol neemt een achtste plaats in op de ranglijst van grootste vliegvelden
voor prijsvechters. Daarmee presteert de luchthaven aanzienlijk beter dan
zijn grote concurrenten zoals Frankfurt. Een speciaal beleid om
prijsvechters te lokken, is er niet, verklaarde een Schiphol-woordvoerder.
Maar de onderneming mikt wel op groei, en die is bij prijsvechters te
vinden.
Zo ook afgelopen jaar. Prijsvechters zetten meer vliegtuigen in, waardoor het
aantal beschikbare stoelen met 21 procent groeide. Dat komt neer op liefst
34 miljoen stoelen. Of anders gezegd, 92 Boeings 737 die een jaar lang
binnen Europa vliegen.
De traditionele luchtvaartmaatschappijen delven daarmee het onderspit.
Hun traditionele machtspositie staat al jaren onder druk en het lijkt erop
dat ze de concurrentiestrijd met de prijsvechters moeilijk aankunnen.
Vervoerders als Air France-KLM en British Airways verliezen in ieder geval
marktaandeel sinds 2002, toen RDC begon met het monitoren van de Europese
luchtvaartsector. Ze zagen hun aandeel afgelopen jaar dalen tot iets beneden
de zeventig procent.
Opvallend is dat ze ook minder stoelen zijn gaan aanbieden. Dat is voor het
eerst, aldus Haynes van RDC. “De meeste conventionele vervoerders zijn de
afgelopen jaren kleinere vliegtuigen gaan inzetten. Op sommige routes hebben
ze het aantal vluchten verminderd.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl