De Nederlandse startup VonWood haalt 2,7 miljoen euro op bij investeerders, zo maakte het bedrijf dinsdag bekend. Het Amsterdamse bedrijf van ondernemers David de Jong (40) en Minck Hermans (35) levert een online platform voor de handel in hout.

Het groeigeld komt uit handen van de Nederlandse durfinvesteerders Peak, Keen, het Dutch Founders Fund en meerdere strategische partners. Wie deze partners precies zijn, kan topman De Jong niet zeggen. Hij houdt het op “partijen in de bouw of houtverwerkende industrie”. Ook wil De Jong desgevraagd niet prijsgeven welk belang de investeerders in zijn bedrijf hebben gekregen.

VonWood brengt houtleveranciers en zakelijke afnemers met elkaar in contact. Afnemers, zoals bouwbedrijven, kunnen een order uitzetten op het platform. Die wordt vervolgens uitgezet bij zo’n honderd zagerijen in onder meer Scandinavië, Duitsland, de Baltische Staten en Polen. Deze aanbieders kunnen een offerte uitschrijven en de partij met het hoogste bod krijgt de order.

VonWood zorgt voor de betaling, kwaliteitscheck en het vervoer van het hout.

Houthandel zit vol tussenhandelaren

Voor hun afzet zijn zagerijen volgens De Jong nog altijd afhankelijk van tussenhandelaren, die het hout doorverkopen aan groothandels. Die trend probeert VonWood te doorbreken, geeft hij aan tegenover Business Insider.

“Het is een ontzettend ondoorzichtige bevoorradingsketen”, zegt De Jong. “Doordat het hout telkens wordt doorverkocht, wordt het product duurder. Zagerijen hebben vaak geen zicht op wie hun eindgebruikers zijn. Ze zagen dikwijls zonder directe vraag, terwijl ze een veel beter product hadden kunnen leveren, als ze precies wisten waar het voor gebruikt zou moeten worden. Dat levert ook minder afval op.”

De Jong was eerder als onder meer oprichter en CEO betrokken bij verscheidene bedrijven in de advertentietechnologie. Tijdens een borrel raakte hij aan de praat met iemand uit de houthandel. “Ik vroeg hem gekscherend: hoe kan het zijn dat jij de hele dag aan het golfen bent? Toen bleek dat deze branche zo is opgezet dat afspraken vooral in kleine clubjes onderling gemaakt worden.”

De Jong zag een kans. “Orders in deze sector vertegenwoordigen al snel een waarde van tienduizenden euro’s, maar er gebeurt vrijwel niets online. We willen de markt daarom graag opschudden.”

Het Amsterdamse bedrijf verdient per transactie. Het platform is kosteloos voor verkopers, maar kopers betalen bij iedere betaling een vergoeding aan VonWood. Hoe hoog deze vergoeding procentueel gezien is? De Jong houdt het op “single digits”, dus minder dan 10 procent van het verkoopbedrag. “Maar doordat wij de keten kleiner maken, kunnen we de verkoper een betere prijs geven en ervoor zorgen dat de koper minder gaat betalen.”

De Jong en Hermans richtten hun bedrijf in het voorjaar van 2022 op. Samen met andere geldschieters staken ze “een aantal ton” in VonWood. Inmiddels hebben ze dertien voltijdsmedewerkers op de loonlijst staan.

De startup wist in korte tijd al dertig klanten aan zich te binden, in Nederland en daarbuiten. De Jong stelt het kersverse groeigeld te gebruiken voor productontwikkeling, acquisitie van nieuwe klanten en het aannemen van zo’n twaalf nieuwe medewerkers.

VanWood mikt op miljoenenomzet in 2023

VonWood draaide in 2022 meerdere tonnen aan omzet, stelt De Jong. De startup heeft over dit jaar nog geen jaarrekening bij de Kamer van Koophandel (KvK) gedeponeerd. “We groeien maand-op-maand met meer dan 100 procent”, zegt de ondernemer. “Dit jaar verwachten we een miljoenenomzet te draaien.” Wanneer dat tot een positief bedrijfsresultaat moet leiden, kan De Jong nog niet zeggen.

Ook wil hij niet kwijt op welk bedrag zijn bedrijf is gewaardeerd na de nieuwe geldronde. De waardering van beginnende startups berekenen investeerders doorgaans door de omzet met een bepaalde factor te vermenigvuldigen. Met een jaaromzet van minder dan 1 miljoen euro lijkt het dus aannemelijk dat VonWood is gewaardeerd op 1 tot enkele miljoenen.  

Er zijn enkele andere kapers op de kust in deze markt. Zo wist het Nederlandse TimberHub afgelopen jaar 1,5 miljoen euro aan groeifinanciering op te halen met een vergelijkbare service. Al in 2015 begon de Nederlandse branchegenoot WoodOnline, dat tegenwoordig opereert onder de naam Houtoffertes.nl. Van dit bedrijf zijn geen investeringen bekend.

De Jong hoopt met zijn platform het gebruik van hout aan te zwengelen. “In vergelijking met staal of beton is hout een behoorlijk duurzaam materiaal”, zegt De Jong. “Een boom neemt CO2 op.”

Maar om hout te gebruiken moet je toch juist bomen kappen? De Jong: “Bomen nemen vooral tijdens de groeiperiode CO2 op, daarna bijna niet meer. Dan kun je beter een nieuwe planten.” Ook in toegepast hout, zoals in planken, blijft de CO2 vervolgens opgeslagen.

De ondernemer stelt daarnaast alleen samen te werken met zagerijen die FSC-gecertificeerd hout leveren, waaraan strenge duurzaamheidseisen zijn gekoppeld. Zo moet de zaagindustrie per gekapte FSC-boom twee tot drie nieuwe bomen planten. Startup VonWood investeert zelf ook in de plant van bomen, in Indonesië en India. De startup stelt er via een partnerbedrijf inmiddels 1.300 bomen te hebben geplant in beheerde bossen.

LEES OOK: Nederlanders maken zich op voor hoge gasprijzen en slaan houtkachels in, maar ‘brandhout is in prijs verdubbeld’