Volkswagen heeft zichzelf een uitermate ambitieus doel gesteld: tegen 2025 wil het in Wolfsbrug gevestigde bedrijf wereldmarktleider zijn op het gebied van elektrische auto’s.

“Roadmap E” is de naam van de aangekondigde routekaart voor het offensief. In de aankomende jaren zal tenminste één variant met elektrische aandrijving worden ontwikkeld en op de markt worden geïntroduceerd. Het gaat hierbij om ongeveer 300 groepsmodellen.

De “E” in “Roadmap E” staat overigens niet alleen voor elektromotor, maar ook voor online handel: e-commerce. Klanten kunnen hun auto op het internet samenstellen en daar de aankoop voltooien.

Tot dusver kon dat laatste niet: “Het grootste deel van de aankoopbeslissing vindt nu online plaats, maar voor een winkelervaring, proefrit en de aankoop gaan klanten nog altijd naar de dealer”, zegt Axel Schmidt, chief automotive bij adviesbureau Accenture, tegen Business Insider Duitsland.

De integratie van de online en offline activiteiten van de auto-industrie is tot nu toe door de meeste klanten niet goed ontvangen. Dat blijkt uit een studie van Accenture uit 2016 waarin autokopers uit Duitsland, China en de VS de combinatie van een digitale en echte winkelervaring beoordeelden.

Vooral enthousiaste online klanten zoeken nog altijd een manier om toegang te krijgen tot het dealership. In Duitsland is de verbinding met de dealer relatief hoog.

VW wil online aankopen sterk vereenvoudigen

Om de online aankoop aan de gang te krijgen, wil VW-topman Jürgen Stackmann het proces eenvoudiger maken. Dat kondigde hij begin januari aan in een interview met Auto motor und sport.

Enerzijds moet de complexiteit van het modellenportfolio verkleind worden, zodat er minder "nutteloze opties" - zoals Stackmann het noemt - beschikbaar zijn voor de klant. Anderzijds moet het online proces sneller verlopen: "Misschien krijgen we het niet voor elkaar in vijf klikken en worden het er zeven, maar we dwingen onszelf in ieder geval om het zo eenvoudig mogelijk te houden," zei de topman tegen het autoblad. Op deze manier wil VW ook de levertijden voor een voertuig inkorten, omdat eenvoudigere modellen het makkelijker maken om te verschepen tussen dealers, markten en regio's.

Autofabrikanten werken al jaren aan nieuwe e-commerce modellen. "Men probeert een omnichannel in kaart te brengen, dat wil zeggen: de winkelervaring op alle kanalen integreren", zegt automotive-expert Schmidt.

Je kunt bijvoorbeeld inspiratie opdoen bij Amazon. De wereldmarktleider in e-commerce kreeg deze positie niet alleen dankzij de grote keuze aan producten en prijzen, maar vooral door de korte levertijden. Amazon pusht het tot het uiterste: ingelogde klanten kunnen met slechts één klik bestellen.

Op dit moment is Tesla de meest vooruitstrevende autofabrikant. Iedereen die zijn nieuwe voertuig op de website van de fabrikant wil bestellen, kan dat in slechts een paar klikken doen. "Tesla heeft een uiterst eenvoudige configuratie", zegt Schmidt. "Je kiest de batterij en de aandrijving en bent in feite klaar."

Autobedrijven moeten oppassen voor margedruk

Het verkoopmodel van de Chinese autofabrikant Byton is ook gebaseerd op dit concept. Afgelopen maandag kondigde Byton-baas Carsten Breitfeld op technologiebeurs CES in Las Vegas aan de Duitse premiumfabrikanten te willen aanvallen. Onder andere met betere product-configuratoren, online chathulp en augmented en virtual reality-applicaties om de digitale winkelervaring te verbeteren. VW biedt enkele van deze functies.

De 'car per click' kan een bedreiging vormen voor autofabrikanten, maar, zegt Schmidt: "Het verminderen van de complexiteit van het samenstellen van een voertuig zou ook de winstmarge van premium merken kunnen aantasten." Vooral de uitgebreide reeks van extra opties is verantwoordelijk voor hoger verkoopprijzen van luxere modellen.

Ook aan de kant van de autodealers zal men kritisch kijken naar het e-commerce-offensief. Schmidt: "Voor verkopers is overschakelen naar internet zeker een uitdaging. Ze moeten immers hun businessmodel veranderen."

VW benadrukt echter dat het adviseren van de klant een taak van de dealers blijft en dat ze samen met deze partijen nadenkt over hoe het online aanbod gepresenteerd moet worden.

Dit artikel verscheen eerder op Business Insider Duitsland.

LEES OOK: Deze Microsoft-topvrouw denkt dat consumenten weglopen bij merken die niet open zijn over klantgegevens verzamelen