Het seizoen voor de jaarcijfers van grote bedrijven is nog in volle gang. Vrijdag kwamen in Nederland De Volksbank, het moederbedrijf van SNS en Regiobank, en LeasePlan met de resultaten over 2021 naar buiten.

De Volksbank zag de rentemarge fors omlaag gaan, mede doordat de ontvangen rentes op nieuwe hypotheken afgelopen jaar daalden, terwijl spaarrentes veelal zijn blijven hangen op niveaus dicht tegen het nulpunt.

LeasePlan profiteerde bij de verkoop van oude leaseauto’s als occasion van de relatief hoge prijzen die voor tweedehands auto’s worden betaald.

Meer hypotheken en spaargeld voor moederbedrijf SNS en Regiobank: rentemarge krimpt

De Volksbank – het concern achter onder meer SNS, ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen – heeft vorig jaar minder winst gemaakt in vergelijking met een jaar eerder.

De bank kampte met de aanhoudend lage rente en met hogere operationele kosten. De winst daalde met 7 procent tot 162 miljoen euro. Het resultaat was nog lager uitgevallen zonder een eenmalige meevaller.

De Volksbank zag de totale baten met 10 procent dalen tot 827 miljoen euro. Vooral de rente-inkomsten stonden daarbij aanhoudend onder druk.

De Volksbank verstrekte voor een bedrag van 8,1 miljard euro aan nieuwe hypotheken in 2021, terwijl er voor 7 miljard euro werd afgelost aan oude hypotheken. Hierdoor steeg de omvang van de totale hypotheekportefeuille met ruim 1 miljard euro tot 47,4 miljard euro. Ook haalden de merken van de financiële instelling voor 3,5 miljard euro extra spaargeld op.

Per saldo daalden de netto rentebaten echter, doordat spaarrentes dicht tegen het nulpunt aanzitten en niet verder zakken, terwijl ontvangen hypotheekrentes afgelopen jaar wel verder zijn gezakt. De netto rentebaten zakten hierdoor in 2021 met 75 miljoen euro naar 775 miljoen euro.

De operationele kosten vielen daarnaast 2 procent hoger uit. Dat kwam onder meer doordat de bank meer geld kwijt was aan personeelskosten. Daarnaast vielen wettelijke heffingen hoger uit en kostte de invoering van de nieuwe strategie de nodige euro's. Door betere economische vooruitzichten en de gestegen huizenprijzen viel wel een bedrag vrij dat eerder opzij was gezet om risico's af te dekken.

Topman Martijn Gribnau legt in een toelichting uit dat de bank 2021, 2022 en 2023 als investeringsjaren ziet. De bank wil minder afhankelijk worden van rentebaten. Daarom wordt breed ingezet op andere inkomstenbronnen, onder meer door klanten die maar een product bij de bank hebben, te verleiden meer diensten af te nemen. De investeringen in technologie vallen volgens Gribnau iets hoger uit dan geraamd.

De bank zag zijn inspanningen wel beloond. Zo openden meer klanten een betaalrekening, werden er meer hypotheken afgesloten en gaf de bank meer leningen uit aan mkb-bedrijven. Ook het beheerd vermogen, dat belegd wordt voor klanten, nam toe. Dat bedraagt nu 4,8 miljard euro. Het spaargeld dat klanten bij de bank stalden, steeg vorig jaar met 3,5 miljard euro tot 45,6 miljard euro.

De bank is op zijn beurt nog altijd veel geld kwijt aan het stallen van euro's bij de Europese Centrale Bank (ECB). Gribnau sluit nog altijd niet uit dat ook de Volksbank voor meer klanten een negatieve rente moet gaan rekenen. Hij verwacht dat de ECB vanwege de aanhoudend hoge inflatie op termijn wel aan de renteknop gaat draaien. "Dat zou voor ons goed uitkomen, aangezien we nog altijd voor een groot deel van de rente-inkomsten afhankelijk zijn. Maar we moeten niet lui worden", aldus Gribnau. "Een hogere rente ontslaat ons ook niet van de plicht het bedrijfsmodel aan te passen."

Sinds de nationalisatie van het oude SNS Reaal in 2013 is de Volksbank in handen van de Staat. Volgens het ministerie van Financiën is de Volksbank er nog niet klaar voor om op eigen benen te staan. De Staat pompte eerder dik 2 miljard euro in de bank.

LeasePlan: hoge occasionprijzen bij verkoop oude leaseauto's

Het Nederlandse leasebedrijf LeasePlan heeft in het vierde kwartaal opnieuw goede zaken gedaan met de verkoop van oude leaseauto's als occasion. Doordat de autosector moeite heeft met het leveren van nieuwe modellen vanwege het wereldwijde chiptekort, krijgt de autoleasemaatschappij goede prijzen voor tweedehands auto's.

LeasePlan liet in januari weten te worden overgenomen door het Franse leasebedrijf ALD voor 4,9 miljard euro. Samen met ALD, dat voor bijna 80 procent in bezit is van de Franse bank Société Générale, worden de twee bedrijven een van de grootste spelers op het gebied van het leasen van auto's aan bedrijven en particulieren.

LeasePlan sloot het laatste kwartaal van 2021 af met een nettowinst van 242 miljoen euro. Dat is op jaarbasis een stijging van ruim 400 procent. Over heel het jaar verdrievoudigde de nettowinst tot 1 miljard euro. Het winstcijfer wordt wel vertekend door een boekwinst van 228 miljoen euro op de verkoop van LeasePlan Australië en Nieuw-Zeeland en de verzelfstandiging van het autoplatform CarNext, dat in juli op eigen benen werd gezet.

LeasePlan verkocht het afgelopen kwartaal 50.000 auto's. Dat was minder dan de ruim 67.000 voertuigen een jaar geleden, maar de verkochte auto's leverden wel meer op dankzij de hogere prijzen. De omzet steeg met dik 1 procent naar 2,4 miljard euro. Over het hele jaar nam de omzet met 5 procent toe tot 9,9 miljard euro.

De orderportefeuille van LeasePlan bereikte een nieuw recordniveau ondanks dat het chiptekort de levering van sommige nieuwe auto's heeft vertraagd. De vloot van het leasebedrijf groeide met 3,3 procent naar 1,8 miljoen voertuigen.

Topman Tex Gunning sprak van een recordjaar voor LeasePlan. Ook de vooruitzichten zijn volgens Gunning zeer positief aangezien het orderboek recordhoogten bereikte. Op het gebied van duurzame mobiliteit meldt LeasePlan dat meer dan één op de vier auto's van het bedrijf een elektrisch model is.

Volgens Gunning is er "nog nooit een beter moment" geweest om in de lease-industrie actief te zijn vanwege "de megatrend" voor auto-abonnementen. LeasePlan speelt volgens de topman in op deze groei door te transformeren van een analoog naar een volledig digitaal bedrijfsmodel, waardoor het bedrijf alle diensten digitaal en tegen digitale kosten kan leveren.

LEES OOK: Waterstof als brandstof voor elektrische auto’s: de perfecte oplossing, of compleet kansloos?