Bas van der Veldt staat binnenkort op de bühne bij Business On Stage waar ondernemers vragen op hem mogen afvuren. Van één vraag weet hij zeker dat hij komt: “Waarom maken jullie zoveel winst?”

Het gaat AFAS voor de wind. AFAS-CEO Bas van der Veldt (40) en zijn CFO Arnold Mars weten ieder jaar weer te verbazen met groeicijfers en marges van tegen de 40 procent. Sinds ze in 2009 het roer van hun beider vaders hebben overgenomen, groeide de omzet van de leverancier van onder meer ERP-software met 700 procent. Geen wonder dat veel ondernemers razend nieuwsgierig zijn naar het geheim van Van der Veldt.

Maar meestal zegt hij ‘nee’ tegen al die verzoeken voor spreekbeurten of om ergens commissaris te worden. “Het streelt je ego en ik vind het ook echt een eer, maar je moet het niet te veel doen, omdat je anders niet toekomt aan je bedrijf. Ik wil zichtbaar zijn voor onze medewerkers”, zegt Van der Veldt.

Mensen op de eerste plaats

Wat maakt AFAS anders dan de meeste bedrijven? Waarschijnlijk de aandacht voor de medewerkers. Niet de klant is koning, maar de medewerker. “Nou komt de klant er wel heel snel achteraan hoor. Je hebt twee scholen. De eerste, waar Coolblue echt eentje van is, die zegt dat je helemaal voor de klant moet gaan. Wij zijn meer van de tweede school, waar de medewerker op de eerste plek komt. Zo heeft hij iedere keer opnieuw energie voor die klant. Want uiteindelijk wil je natuurlijk die klant helpen.”

Het betekent niet dat het bedrijf soft is naar medewerkers toe. Er is een theater, verse jus d’orange bij de lunch, er zijn opleidingsmogelijkheden, maar ook gewoon targets en hele ambitieuze doelen. Ook AFAS moet af en toe afscheid nemen van mensen en worstelt met het werven van medewerkers.

Dosis geluk

Het is niet dat hij niet wil vertellen wat volgens hem AFAS succesvol maakt, graag zelfs, maar wil ook even benadrukken dat geluk ook gewoon een rol speelt. “Op sommige dingen heb je geen invloed en soms vallen beslissingen gewoon goed uit. Je moet als ondernemer echt oppassen dat je niet gaat denken dat het succes komt door jouw briljante geest. Dat je niet gaat geloven in je eigen sprookje. Ik heb een zwager die in de bloemen werkt. Die kan zijn werk nog zo goed doen, soms worden zijn plantjes gewoon doorgedraaid op de veiling. Dat relativeert.”

Het idee dat je alles maar kunt bereiken, werkt zelfs verlammend, zo ziet hij bij de jongste medewerkers. “Millennials zijn door hun ouders en omgeving vertelt dat je alles kunt bereiken als je het maar wil. Maar er zit ook gewoon een gezonde dosis geluk bij.”

De nieuwe generatie heeft wat dat betreft een weinig realistisch beeld. “Ze willen en een hoge functie, en een sabbatical en een dag in de week vrij. Dat kan niet. En het valt mij op dat wij vaak de eerste zijn in hun leven, die ze vertellen dat het leven zo niet in elkaar steekt.”

Schatplichtig

Het succes van AFAS is naast geluk, ook gebouwd op de bedrijfscultuur van AFAS die wel degelijk een verschil maakt. “Maar die eer komt ook wel aan mijn vader toe. Die werkte voor een baas die niets begreep van zijn product. Die zat in een ivoren toren. Daar heeft mijn vader zich tegen afgezet. Wij hebben dat verder uitgebouwd.”

Dat uitbouwen gebeurt dan wel op een typische, eigenwijze manier waar de buitenwereld vaak hoofdschuddend naar kijkt. “We doen heel veel dingen op gevoel. Toen we een omzet van 100 miljoen euro bereikte, zeiden mensen in mijn omgeving dat het nu wel tijd werd voor een jurist en een secretaresse. Maar voor Arnold en mij voelde dat gewoon niet goed. Dan doen we het niet.”

Verkoop van AFAS is ook iets wat voor hem onbespreekbaar is. “Ik krijg elke twee weken wel een mailtje uit New York of Londen. Elke keer geef ik een uitgebreid antwoord waarom het voor ons geen optie is. Als we verkopen dan komt er zo’n Excel-tijger die gaat stoppen met de versgeperste sinaasappelsap en de software gaat activeren op de balans.”

Van der Veldt geeft te veel om het bedrijf, de medewerkers en de klanten en niet genoeg om nog meer geld – “Ik heb het natuurlijk heel goed” – om op zo’n bod in te gaan. En dat is misschien ook wel de reden dat AFAS zoveel winst maakt. Ze zijn niet met euro’s, maar met de klant bezig. Dat geld, dat komt dan vanzelf.

Bas van der Veldt is CEO van AFAS en spreekt op 5 juni bij Business on Stage. Bij Business on stage krijgen bezoekers de kans om vragen te stellen aan doorgewinterde, spraakmakende ondernemers. In een informele setting vertellen ze over hun hoogtepunten, maar ook over het verwerken van dieptepunten. Een avondje inspiratie van het hoogste niveau! Zelf een vraag stellen? Kijk hier voor tickets.