Als het gaat om maatregelen om het verbruik van fossiele brandstoffen, en daarmee de uitstoot van CO2, terug te dringen wil de nieuwe rechts coalitie vooral veel dingen niet doen. Eén van de weinige uitzonderingen is een beoogde vliegtaks voor vluchten op de lange afstand.

Wat betreft belastingen op het verbruik van fossiele brandstoffen wil de coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB vooral zaken terugdraaien, zo bleek deze maand uit het hoofdlijnenakkoord. Dit voornemen klinkt door in een reeks voorstellen.

  1. De energiebelasting op aardgas wordt vanaf 2025 voor een verbruik tot 170.000 kuub per jaar structureel verlaagd en de voorgenomen verhogingen en de energiebelasting voor grootverbruikers (boven de 170.000 kuub per jaar) worden terugedraaid.
  2. Voor de landbouwsector wordt vanaf 2027 de rode diesel opnieuw ingevoerd. Dit wil zeggen dat voor dit type diesel een lager accijnstarief gaat gelden.
  3. De huidige accijnsverlaging op benzine en diesel wordt met een jaar verlengd tot en met 2025.
  4. Een aangekondigde verhoogde CO2-heffing voor de Nederlandse industrie wordt teruggedraaid.

Wat betreft fiscale prikkels om het gebruik van fossiele brandstoffen terug te dringen heeft het nieuwe kabinet eigenlijk maar twee substantiële voorstellen.

Voor de langere termijn wil de nieuwe coalitie miljarden vrijmaken voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. De reservering voor kernenergie in de huidige rijksbegroting van 4,5 miljard wordt verhoogd met 9,5 miljard.

Daarnaast wil de coalitie van PVV, NSC, BBB en VVD een vliegtaks met differentiatie naar afstand invoeren. Vluchten over lange afstanden worden meer belast, omdat deze meer CO2-uitstoot hebben. Deze maatregel wordt ingevoerd per 2027.

Vliegtaks: langeafstandsvluchten zwaarder belasten

Nu is bekend dat het zeer lastig is om met name langeafstandsvluchten te verduurzamen, gelet om de enorm hoge energiedichtheid van kerosine die deze fossiele brandstof ideaal maakt voor vliegen. Juist voor de lange afstand is bijvoorbeeld elektrisch vliegen voorlopig geen realistisch alternatief.

Vakantieaanbieder Corendon vindt een hogere vliegtaks voor lange afstanden daarom onlogisch. Oprichter en grootaandeelhouder Atilay Uslu ziet veel liever dat de focus wat betreft het milieubeleid komt te liggen op korte vluchten. Wat hem betreft mogen vluchten van korter dan 500 kilometer zelfs verboden worden.

"Wat ik niet snap: waarom de lange afstand? Waarom niet de korte afstanden? Schaf vliegen naar 500 kilometer gewoon af", zei hij in het tv-programma W NL Op Zondag.

Atilay verwees daarbij ook naar de vluchten vanaf Schiphol die dagelijks naar Brussel gaan. Uslu zei ook dat vakanties door alle maatregelen te duur dreigen te worden voor "de burger die hard werkt", waardoor alleen "de elite" ze kan betalen.

Een hogere vliegtaks voor vluchten over langere afstanden raakt Corendon, dat bijvoorbeeld vakanties aanbiedt op Curaçao en Bonaire. Hoeveel hoger de extra belasting wordt, is nog niet bekend.

Topvrouw Gunay Uslu van Corendon, de zus van Atilay, noemde het tegelijkertijd noodzakelijk dat luchtvaart verduurzaamt. "Vliegen is een realiteit en dat vliegen uitstoot, is ook een realiteit. We moeten verduurzamen. Dat moet je incalculeren en dat moeten we samen doen", zei ze.

LEES OOK: Nederlanders vliegen niet minder door verhoging vliegtaks tot ruim €26, maar wel prijsbewuster, volgens reisorganisaties