• De online marktplaats voor tweedehands kleding Vinted start een eigen verzendservice: Vinted Go.
  • De nieuwe service kan niet alleen gebruikt worden door Vinted-leden, maar ook door andere bedrijven.
  • De verzendservice is vooral gebaseerd op PUDO (pick-up, drop-off), waardoor het betaalbaar is en kan zorgen voor minder CO2-uitstoot.
  • Lees ook: Kledingplatform Vinted is €3,5 miljard waard na nieuwe investeringsronde

De online marktplaats voor tweedehandskleding Vinted start een eigen verzendservice: Vinted Go. De nieuwe service kan gebruikt worden door Vinted-leden, maar ook door andere bedrijven.

De verzendservice is vooral gebaseerd op PUDO (pick-up, drop-off) en dat zorgt volgens Vinted voor een lagere CO2-uitstoot dan bij bezorging aan huis. Er zijn inmiddels al meer dan 220.000 PUDO-punten verspreid over heel Europa.

“Ons team heeft de afgelopen jaren ongelooflijk hard gewerkt om een netwerk van bezorgpartners voor meerdere markten te combineren, wat resulteert in een ruime keuze aan goed geprijsde bezorgopties voor Vinted-leden”, zegt vicepresident Vytautas Atkočaitis van Vinted Go daarover. “Door nu een apart merk op te richten dat zich specifieker richt op verzending, kunnen we ons aanbod versterken en uitbreiden en tegelijkertijd verschillende oplossingen ontwikkelen en testen om uiteindelijk een betere verzendervaring te creëren.”

Vinted ontwikkelt daartoe ook een speciaal digitaal verzendplatform voor derden, dat de infrastructuur van transporteurs van derden voor elk bedrijf moet samenbrengen en optimaliseren. Dat platform wordt komende maand gelanceerd.

Deze maand begint Vinted Go ook met een selectie van eigen-branded lockers in Parijs en omgeving. Dat betekent dat Vinted-leden in de Franse hoofdstad kunnen kiezen voor Vinted Go als bezorgoptie, waarna de pakketten met een elektrisch voertuig tussen de lockers worden vervoerd.

Het Litouwse Vinted bestaat nu uit twee bedrijfsonderdelen: Vinted Go en Vinted Marketplace. De Nederlander Thomas Plantenga is CEO van de overkoepelende Vinted Group. Hij verwacht veel van de nieuwe verzendservice: “Ons shipping team heeft al zoveel bereikt met het verbinden van verschillende type vervoerders en het stimuleren van leveringen aan PUDO’s, ik kijk er naar uit om te zien wat er in het volgende hoofdstuk kan worden gedaan.”

Vinted werd in 2008 opgericht in Litouwen en werd in 2019 de eerste unicorn van het land (startup die meer dan een miljard dollar waard wordt). En na een nieuwe investeringsronde bleek het bedrijf vorig jaar zelfs al 3,5 miljard euro waard. Vinted Marketplace heeft naar eigen zeggen inmiddels meer dan 65 miljoen leden verspreid over zestien markten in Europa en Noord-Amerika, die tweedehands kleding en lifestyle-items aan elkaar verkopen.

LEES OOK: Hoe CEO Thomas Plantenga de Litouwse unicorn Vinted door de coronacrisis sleepte