De markt voor leaseauto’s verandert snel. Standaard oplossingen voldoen niet meer, want  flexibiliteit is het nieuwe toverwoord. En de elektrische auto is niet te stoppen. Vijf trends op een rij.

1. Van vast naar flexibel

‘Steeds meer bedrijven bieden hun medewerkers een mobiliteitsoplossing aan, in plaats van een vaste leaseauto’, zegt Dick Bakker, algemeen directeur voor het segment midden- en kleinbedrijf bij Arval. Met een wagenpark van circa 35.000 auto’s is Arval een van de grotere aanbieders op de Nederlandse leaseautomarkt. Die mobiliteitsoplossing houdt in dat een medewerker van zijn baas een vast bedrag per maand krijgt voor zijn mobiliteit, bijvoorbeeld € 800. Daarmee regelt de medewerker zelf hoe hij zich vervoert. Met zijn eigen auto, met een leaseauto, per openbaar vervoer of met een vouwfiets, bijvoorbeeld. Combinaties zijn ook mogelijk.

2. Van merk naar klasse

De kieskeurige klant die alleen dat ene merk wil, van dat type en die kleur, is op zijn retour. Mkb’ers en eenpitters kiezen nu meer op rationele gronden. Bakker: ‘De auto moet schoon, zuinig, niet te duur, veilig en betrouwbaar zijn. Dat zijn de actuele criteria. Het exacte merk is van secundair belang. Dat betekent dat wij ons aanbod nu meer inrichten op een klasse, en minder op een merk.’

3. Hybride wordt elektrisch

Stationwagons en mpv’s blijven onverminderd populair. Airconditioning, navigatie en bluetooth zijn inmiddels standaard voorzieningen voor een doorsnee leaseauto. Hybrides auto’s raken uit de gratie, omdat de fiscale voordelen voor nieuwe hybride wagens per 1 januari 2017 zijn verdwenen. Voor jonge leaseauto’s, van maximaal een jaar oud, geldt nu meestal nog het oude fiscale regime. Maar die markt krimpt elke maand iets verder.

4. Meer mogelijk met elektrisch

Volledig elektrische auto’s hebben de toekomst. Dat komt onder meer door het fiscale voordeel: per 1 januari geldt voor deze auto’s een bijtelling van slechts 4 %, terwijl alle andere personenwagens 22 % moeten noteren. Verder speelt mee dat elektrische auto’s steeds aantrekkelijker worden voor de gebruiker. Er komen meer oplaadpunten, die ook sneller opladen. En de actieradius van de gemiddelde elektrische auto neemt binnen twee jaar fors toe, tot minimaal 300 kilometer. Bakker: ‘Dat trekt veel automobilisten over de streep.’ Daarnaast speelt mee dat de overheid fabrikanten beboet als hun assortiment gemiddeld te veel CO2 uitstoot. En dat meer steden boetes gaan uitdelen voor te vervuilende auto’s.

5. Van anoniem naar inzichtelijk

In 2017 wordt een groeiend aantal nieuwe auto’s uitgerust met software. Zo’n applicatie registreert waar iemand rijdt, hoe snel, hoe zuinig, hoe veilig, enzovoort. Het maakt de administratie van leaseauto’s eenvoudiger. Bovendien geeft het gebruikers en eigenaren inzicht in rijgedrag, noodzakelijk onderhoud en dergelijke. Bakker: ‘Wij experimenteren daar momenteel mee. De mogelijkheden zijn enorm, maar we willen een goed evenwicht tussen functionaliteit en privacy.’

Meer weten? Bijvoorbeeld over kiezen voor zakelijke lease of private lease. Lees dan hier verder.