Lloyd’s, de 328 jaar oude verzekeringsmarktplaats uit Londen, wil het Verenigd Koninkrijk voor het Europese vasteland verruilen. Dit als antwoord op de uitkomst van het Brexit-referendum.

Volgens The Financial Times heeft ‘s werelds oudste marktplaats voor verzekeringen een shortlist samengesteld van vijf mogelijke bestemmingen voor de nieuwe dochteronderneming. Het is de bedoeling dat Lloyd’s een definitieve keuze maakt voordat Artikel 50 van kracht wordt.

Lloyd’s, waar vraag en aanbod op het gebied van scheepvaart, energie en politieke risico’s, elkaar vinden, wil een dochteronderneming opzetten in een EU-land omdat bij een Brexit het Verenigd Koninkrijk (en Britse bedrijven) zijn ‘financiele paspoort’ kwijtraakt en niet meer onbelemmerd zaken kan doen met de 27 EU-landen.

Volgens Lloyd’s leverde de handel met andere EU-landen vorig jaar voor 2,93 miljard Britse pond op, wat neerkomt op 11 procent van de bruto-omzet. Lloyd’s wil niet het risico lopen dit kwijt te raken.

“Verzekeren is een mobiele tak van sport,” zo zou bestuursvoorzitter John Nelson van Lloyd’s tegen de Financial Times hebben gezegd. “Net als andere financiële instituten moeten we onze plannen klaar hebben liggen. In elk geval onze voorzorgsmaatregelen nemen.”

Brexit-plan in de kast

Het liefst wil Lloyd’s al zijn activiteiten binnen het Verenigd Koninkrijk houden, maar het bedrijf durft het risico van grote inkomstenderving niet aan.

Bij het besluit om buiten het VK te opereren ging Lloyd’s niet over een nacht ijs. In september noemde CEO Inga Beale in een interview met de BBC de gevolgen van het Brexit-referendum “een zeer belangrijke kwestie voor Lloyd’s”. Een vertrek uit de EU zou de groep 4 procent van de inkomsten kunnen kosten. Een dochteronderneming in een EU-land als buffer zou iets van deze schok op kunnen vangen.

Lees ook op Business Insider

“Onze cliënten hebben te weinig zekerheid, en dat is slecht voor de zaken. Raden van bestuur zullen erop staan dat er plannen klaarliggen (voor een leven na de Brexit)”, aldus Beale. “Voor sommige mensen zal dit betekenen dat ze hun werk niet meer vanuit Londen, maar vanuit andere delen van Europa zullen doen.”

Verlies van financiële paspoort

Volgens cijfers van toezichthouder Financial Conduct Authority hebben zo’n 5.476 Britse firma’s minimaal één financieel paspoort waarmee ze zaken kunnen doen in een van de andere EU-landen. Veel ondernemingen hebben meerdere paspoorten, wat het totaal aantal Britse bedrijven met een paspoort op 336.421 brengt.

Verlies van deze paspoorten als gevolg van de Brexit is de grootste nachtmerrie voor de Londense City op dit moment. Wordt het paspoort ingetrokken, dan zou Londen weleens niet meer het belangrijkste financiële centrum van Europa kunnen zijn. En dat zou gepaard gaan met het verlies van duizenden Britse banen en miljarden aan inkomsten.

Het heeft er alle schijn van dat de Londense City geen speciale status geniet bij de Britse Brexit-onderhandelingen met de EU, zodat de overheid de bedrijven laat begaan.

“De overheid kan het zich politiek niet permitteren zich te bemoeien met de onderhandelingen om rijke bankiers uit de wind te houden als ze daarmee het Britse electoraat tegen de haren instrijkt. Het gaat om meer dan alleen de City,” zo liet zich een anonieme ‘captain of industry’ zich vorige week tegen The Daily Telegraph ontvallen na een top van ministers en vertegenwoordigers van de City.

LEES OOK: Volgens de auteur van Artikel 50 krijgen de Britten een ‘harde, onplezierige’ Brexit