Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00
3:59
  • Voor consumenten is het belangrijker dan ooit om prijzen van stroom en gas goed te kunnen vergelijken, nu energieprijzen razendsnel zijn gestegen.
  • Volgens de Consumentenbond verzuimen veel energieleveranciers echter een duidelijk overzicht te geven van hun standaard variabele tarieven.
  • Business Insider heeft een overzicht gemaakt van de variabele tarieven voor stroom en gas en de prijzen voor 1 jaar vast per januari 2022.
  • Lees ook: Dit verbruik je aan gas met koken, douchen en de verwarming – en zoveel kun je besparen

Met gigantische stijging van energieprijzen is het voor consumenten van groot belang om inzicht te krijgen in de tariefverschillen tussen energieleveranciers. Maar een duidelijk overzicht van variabele energieprijzen is in behoorlijk wat gevallen niet op de site te vinden.

Bij een aanzienlijk deel van de energiebedrijven zijn zogeheten modelcontracten, een soort standaarddeals voor onbepaalde tijd met variabele tarieven, op de websites moeilijk te vinden, zegt de Consumentenbond die websites van 27 aanbieders heeft bekeken. Volgens de wet zijn aanbieders verplicht om een dergelijk contract makkelijk vindbaar op de site te zetten.

Bij bijna een derde van de bedrijven was het modelcontract verstopt, aldus de Consumentenbond. Bij energieleveranciers Vandebron en Clean Energy was helemaal geen maandelijks opzegbaar contract te vinden. Die kon alleen telefonisch of per mail worden opgevraagd. Volgens de Consumentenbond is het daardoor onduidelijk of het geboden tarief voor de ene consument hetzelfde is als voor de andere consument.

Zes andere leveranciers, te weten Coolblue Energie, Energie Direct, Engie, Essent, United Consumers en Vattenfall, bieden wel een modelcontract. De tarieven bij deze contracten zijn pas zichtbaar nadat gegevens zijn ingevuld, aldus de bond. Volgens de consumentenorganisatie is ook dit onwenselijk, omdat daarmee moeilijk te controleren is of de prijzen voor alle consumenten gelijk zijn, ongeacht de postcode. Ook is niet duidelijk wat bedrijven met de gegevens doen.

De voorwaarden van een modelcontract moeten bij alle aanbieders hetzelfde zijn. Zo gaat het om een contract voor onbepaalde tijd dat maandelijks opzegbaar is waarbij het tarief variabel is. Energieleveranciers mogen zelf de hoogte van het tarief bepalen. Met de huidige hoge energieprijzen is het volgens de Consumentenbond juist belangrijk vergelijkingen te kunnen doen.

Business Insider heeft deze week met behulp van data van prijsvergelijker Pricewise een overzicht gemaakt van onderlinge verschillen tussen de variabele tarieven en de tarieven voor 1 jaar vast bij een reeks energieleveranciers in januari 2022.

Hieruit blijkt dat het gemiddelde 'kale' variabele tarief voor stroom - dus exclusief belastingen - momenteel op 0,39 euro per kWh ligt. Voor gas ligt het gemiddelde variabele tarief momenteel op 1,43 euro per kWh.

Om tot het tarief inclusief belastingen te komen met je bij de variabele stroomprijs nog 8 cent per kWh aan energiebelasting en de milieubelasting ODE optellen, plus de btw van 21 procent.

Voor gas moet je nog  54 cent aan energiebelasting en de milieubelasting ODE optellen, plus de btw van 21 procent, om tot de prijs per kuub inclusief belastingen te komen.

Bekijk hier het complet overzicht van variabele tarieven voor stroom en gas en de tarieven voor 1 jaar vast per januari 2022

Energieleveranciers moeten modelcontract voor stroom en gas aanbieden

De Autoriteit Consument en Markt tikte eerder meerdere energiebedrijven op de vingers die tijdelijk waren gestopt met het aanbieden van modelcontracten. Dat mag namelijk niet.

Energieleverancier Vandebron erkent dat de modelcontracten niet op de site waren te vinden, maar dat is inmiddels wel het geval. Volgens een woordvoerder was ervoor gekozen om dit contract alleen telefonisch aan te bieden met als reden "om de klant zo goed mogelijk te kunnen adviseren in roerige tijden op de energiemarkt met stijgende prijzen en zelfs faillissementen van andere leveranciers", aldus het bedrijf in een verklaring.

Vandebron neemt de feedback van consumenten naar eigen zeggen erg serieus, zeker als dit over transparantere communicatie gaat. Alle klanten die gedurende dezelfde periode informeren naar een modelcontract krijgen dezelfde tarieven en voorwaarden aangeboden, verzekert het bedrijf. Clean Energy heeft vooralsnog niet gereageerd.

LEES OOK: Dit zijn grote stroomslurpers in je huis – en zo kun je besparen op dure stroom