We weten het allemaal, maar het is opnieuw aangetoond dat lichaamsbeweging goed is voor je mentale gezondheid.

Al geruime tijd wisten onderzoekers dat aerobics helpt tegen depressie en dat het, door het ontbreken van negatieve neveneffecten, in voorkomende gevallen de voorkeur geniet boven medicatie.

Recentelijk is een aantal studies naast elkaar gelegd en zijn de resultaten gepubliceerd in het tijdschrift JAMA Psychiatry. Uit deze review blijkt dat ook krachttraining een effectief hulpmiddel is bij de behandeling van depressies. Volgens de onderzoekers minstens zo’n goed hulpmiddel als aerobics.

De onderzoeksresultaten zijn belangrijk. Ze zijn immers afkomstig van de eerste systematische analyse van topstudies van de effecten van krachttraining op depressies. Sterker nog: krachttraining heeft niet alleen een positieve invloed op ons mentale welzijn, het is volgens onderzoekers cruciaal  voor het behoud van onze spiermassa wanneer we verouderen.

squats workout

Foto: Shutterstock

De kracht van sterker worden

We weten al lang dat krachttraining zoals gewichtheffen en jezelf opdrukken ons sterker maakt, spiermassa opbouwt en het uithoudingsvermogen vergroot. Er is echter ook steeds meer bewijs dat krachttraining angstgevoelens reduceert.

Wetenschappers wisten echter niet of dit type workout ook net zulke korte metten zou maken met gevoelens van depressie als aerobicsoefeningen dat doen. Om daar uitsluitsel over te geven zijn 33 willekeurige klinische tests bestudeerd waar in totaal 1.877 personen aan deelnamen. Het bleek dat krachttraining in relatie staat tot de reductie van depressieve gevoelens.

Lees ook op Business Insider

Krachttraining blijkt het meeste effect te hebben op mensen die aan milde vormen van depressie leiden. Het positieve effect van oefeningen treedt op ongeacht of de proefpersonen fysiek sterker worden en ongeacht hoe gezond of ongezond de proefpersonen zijn wanneer ze aan de krachttraining beginnen.

De onderzoekers hebben ook gekeken naar studies die de effecten van krachttraining en aerobics bij mensen met depressie vergelijken. Beide workouts blijken evenveel effect te hebben.

workout fitness exercise rowing

Foto: Ook Aerobic is effectief. Bron: Shutterstock/Maridav

Een belangrijk effect

De conclusie van dit alles eigenlijk dat elke soort lichaamsbeweging goed is tegen depressiesymptomen.

Geen klein bier, die onderzoeksuitkomsten. Want wereldwijd hebben zo’n 300 miljoen mensen last van een depressie, iets wat naar schatting  jaarlijks meer dan 100 miljard euro aan economische schade oplevert. En dan hebben we het nog niet eens over andere conditiegerelateerde ziekten zoals hart- en vaatziekten, de ziekte van Alzheimer en type 2 diabetes.

In Nederland lijden meer dan een miljoen mensen aan een lichtere of zwaardere vorm van depressie. 

Voldoende lichaamsbeweging en sport zijn een zeer effectieve aanvulling op het behandelinstrumentarium voor depressie. Het is niet alleen goedkoper dan medicatie en heeft geen negatieve bijwerkingen. Sport en beweging verkleinen ook in hoge mate de kans op hart- en vaatziekten – in 2016 overleden alleen al in Nederland zo’n 38.600 mensen aan hart- en vaatziekten.

Uiteraard zijn krachttraining en aerobics geen haarlemmerolie voor elke depressie – sommige depressies zijn vooralsnog alleen met medicatie behandelbaar, sommige vormen van depressie reageren in het geheel niet op meer lichaamsbeweging of sport.

LEES OOK Een onderzoeker die heeft gewerkt bij Tinder en Bumble zegt dat veel mensen dezelfde fout maken met datingapps