Jarenlang mikte de maker van Dove-shampoo en Lipton-thee op een beperkt aantal van ongeveer 400 kernmerken die de bulk van de omzet moesten binnenhalen. Maar dat beleid gaat onder de nieuwe topman van Unilever op de schop.

Alan Jope zet in op meer merken bij de Brits-Nederlandse multinational die jaarlijks zo’n 50 miljard euro omzet. Die merken moeten wel “een hoger doel dienen”, aldus de man die begin dit jaar bestuursvoorzitter werd als opvolger van Paul Polman.

Tegen Het Financieele Dagblad geeft Jope aan dat het Nederlands-Britse concern het aantal merken gaat verhogen via overnames, maar Unilever gaat zelf ook meer merken ontwikkelen.

Zijn uitspraken zijn volgens de krant opmerkelijk omdat Unilever onder de voorgangers van Jope juist flink snoeide in zijn portefeuille. Nu zijn er juist meer merken nodig, aldus Jope. “De wereld fragmenteert. Dat geldt voor consumentengroepen, maar ook voor de verkoopkanalen. Bovendien zijn er steeds meer kleine merken waarmee wij moeten concurreren.”

Jope noemt tegenover het FD als voorbeeld dat Unilever in de VS naast Dove ook een haarverzorgingsmerk heeft dat zich specifiek op Afro-Amerikaanse consumenten richt en een merk dat duurzaamheid vooropstelt (The Good Stuff).

In dit verband is het ook niet verwonderlijk dat Unilever eind vorig jaar in Nederland De Vegetarische Slager overnam, het bedrijf van ondernemer Jaap Korteweg dat zich richt op vleesvervangers.

Unilever heeft nu zo’n 400 merken in zijn portefeuille. Jope benadrukt tegen het FD dat de grote merken zoals Dove en Rexona de belangrijkste aanjagers van groei blijven.

Lees ook op Business Insider

In een persbericht gaf Unilever dinsdag wel aan dat ‘Sustainable Living Brands’ bijna 70 procent sneller groeiden afgelopen jaar vergeleken met de rest van de de portefeuille.

Unilever bestempelt momenteel 28 merken als ‘Sustainable Living Brands’ en schaart daar ook top-10-merken als Dove, Knorr, Lipton en Omo onder, naast merken zoals Ben & Jerry’s en Seventh Generation.

LEES OOK: Na de verkoop van De Vegetarische Slager aan Unilever heeft Jaap Korteweg een nieuw revolutionair idee: ‘Ik geef mezelf 1% kans’