Met de overname van scheermesjesbedrijf One Dollar Shave Club opent Unilever niet alleen de aanval op Gillette. Het Brits-Nederlandse voedingsmiddelenbedrijf wil het model namelijk ook voor andere producten gebruiken.

Dat zei CEO Paul Polman in de presentatie van de presentatie van de kwartaalcijfers van Unilever, schrijft Business Insider. Hij prijst Dollar Shave Club als een “innovatief en baanbrekend merk” dat een trouwe aanhang heeft. Polman hoopt dat model ook op andere merken van Unilever te kunnen toepassen.

Dollar Shave Club is opgericht door Michael Dubin, die het bedrijf via guerilla-marketing en provocerende commercials succesvol maakte. Hij verwierf vooral bekendheid met de introductievideo ‘Our blades are f**cking great’. De video ging viral en werd 7 miljoen keer bekeken.

Cultuur en kennis

De klanten van Dollar Shave Club hebben een abonnement op scheermesjes. Zij betalen dus een bepaald bedrag – vanaf 1 dollar – en krijgen elke maand de scheermesjes geleverd. Een succesvol model: Dollar Shave Club boekte in zijn eerste bestaansjaar zeven miljoen dollar omzet en 20 miljoen dollar omzet in het tweede jaar. Het online marktaandeel in de VS groeide snel.

“Als je een groot bedrijf bent zoals Unilever, is het moeilijk om een dergelijk model te starten omdat de cultuur en de kennis er niet naar is”, verklaart Polman de overname. Unilever heeft geprobeerd om een dergelijke service zelf op te zetten, maar besloot toch Dollar Shave Club over te nemen.

Polman is niet zeker dat het project anders geslaagd zou zijn. Hij vreest dat het te lang had geduurd voordat het van de grond zou zijn gekomen, terwijl de markt dan al weer veranderd kan zijn. Met de overname van Dollar Shave Club heeft Unilever de kennis nu dus ingekocht, en Polman hoopt het model ook te kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld de theemerken van Unilever, of voor verzorgingsproducten als Dermalogica, REN en SkinCare.

Dat is wel een plan voor de langere termijn, erkent Polman. Voorlopig is de prioriteit om Dollar Shave Club te laten groeien in de Verenigde Staten, en internationaal uit te breiden.