• Taxi-app Uber moet zijn chauffeurs in dienst nemen, zo heeft de rechter in Nederland bepaald in een zaak die was aangespannen door vakbond FNV.
  • De rechter vindt dat er sprake is van “modern werkgeversgezag” van Uber.
  • Uber betoogde eerder dat de meeste chauffeurs niet in loondienst willen bij het bedrijf.

Taxi-app Uber moet zijn chauffeurs in dienst nemen. Ze vallen voortaan onder de cao Taxivervoer, heeft de rechter bepaald in een zaak die was aangespannen door vakbond FNV.

Uber wilde dat de chauffeurs zelfstandigen zouden blijven en heeft al laten weten in beroep te gaan tegen de uitspraak.

“We zijn teleurgesteld in deze uitspraak, omdat we weten dat het overgrote deel van de chauffeurs graag zelfstandig wil blijven. Chauffeurs willen geen afstand doen van de vrijheid om te kiezen of, waar en wanneer en met wie ze werken”, zegt Maurits Schönfeld, General Manager Noord-Europa bij Uber.

De rechter vindt dat er sprake is van “modern werkgeversgezag” van Uber en concludeert dat het bedrijf “slechts ‘op papier’ is overeengekomen dat de chauffeurs als zelfstandig ondernemer werkzaam zijn”.

Zo wijzen verschillende functies van de app die Uber gebruikt om chauffeurs in contact te brengen met klanten op een werknemersrelatie. Een chauffeur mag bijvoorbeeld maar een paar ritten weigeren voordat hij door het systeem wordt uitgelogd

Ook is Uber bij klachten van klanten de partij die eenzijdig beslist over de oplossing. Het bedrijf kan onder meer besluiten de overeengekomen ritprijs aan te passen.

Uber wilde chauffeurs niet in loondienst

Uber betoogde eerder dat de meeste chauffeurs niet in loondienst willen bij het bedrijf. Nu moeten ze allemaal behandeld worden volgens de cao Taxivervoer, “ook als de chauffeurs dat niet willen”, zo valt te lezen in het vonnis.

Uber moet achterstallig loon betalen aan chauffeurs die daarvoor in aanmerking komen. Op hoeveel geld de chauffeurs nog recht hebben, moet het bedrijf uitrekenen op basis van de cao.

FNV noemt de uitspraak een grote overwinning voor de rechten van de chauffeurs. “Het is ook een signaal naar Den Haag dat dit soort constructies illegaal zijn en dat de wet dus gehandhaafd moet gaan worden”, zegt vicevoorzitter Zakaria Boufangacha van de vakbond in een toelichting.

Het is een nieuwe nederlaag voor de werkwijze van bedrijven zoals Uber. Britse rechters bepaalden eerder dit jaar dat chauffeurs van het bedrijf nog recht hadden op minimumloon en vakantiegeld. Om claims van chauffeurs uit het verleden af te wikkelen, verwacht Uber daarom een grote schadepost, liet het technologieconcern in mei weten. Uber geeft nu al zijn chauffeurs in het Verenigd Koninkrijk een gegarandeerd loon, vakantiegeld en een pensioen.

Een Nederlandse rechter oordeelde in 2019 in soortgelijke kwestie dat bezorgers van maaltijdbezorgingsbedrijf Deliveroo recht hebben op een arbeidsovereenkomst en niet als zelfstandig ondernemer mogen werken.

LEES OOK: 5 dingen die je moet weten over taxiplatform Uber en rivaal Bolt, die €600 miljoen heeft opgehaald voor een eigen boodschappenbezorgdienst