Topman Elon Musk Twitter heeft in een aantal tweets aangekondigd dat het sociale medium minder reclame gaat tonen en met een duurder abonnement komt waarmee gebruikers Twitter vrij van advertenties kunnen gebruiken.

“Advertenties komen te vaak voor op Twitter en zijn te groot. Ik onderneem stappen om beide in de komende weken aan te pakken”, twitterde Musk zaterdag. En voor wie daarvoor kiest “komt er een hoger geprijsd abonnement dat nul advertenties toestaat”, voegde hij toe.

Als Musk de veranderingen doorvoert, betekent dat een radicale verandering van het verdienmodel van Twitter. Het bedrijf moest het tot voor kort vooral hebben van reclameopbrengsten, voordat het halverwege december vorig jaar een betaalde abonnementsdienst lanceerde. Mensen krijgen in ruil voor de dienst een gewild blauw verificatievinkje. Dit zogeheten Twitter Blue is momenteel beschikbaar in de VS, Canada, Groot-Brittannië, Nieuw-Zeeland, Australië en Japan.

Twitter heeft nog zo'n 2.300 werknemers volgens Musk

Techmiljardair Musk is ook topman van de fabrikant van elektrische auto's Tesla en ruimtevaartbedrijf SpaceX. Hij nam Twitter in oktober 2022 over. Kort daarna reorganiseerde hij het bedrijf, waarbij hij ongeveer de helft van het personeel ontsloeg. Het massaontslag leidde tot bezorgdheid dat het bedrijf onvoldoende personeel overhield om de inhoud van berichten te modereren. Het aantal racistische en haatdragende tweets is toegenomen en dat schrikt grote adverteerders af.

Musk meldde zaterdag op Twitter dat er nog zo’n 2300 mensen voor het socialemediaplatform werken. Daarmee weerspreekt hij een eerder bericht van de Amerikaanse zakennieuwszender CNBC, waarin gesproken werd over 1.300 medewerkers. "Dat klopt niet", tweette Musk bij zijn correctie op het nieuwsbericht. "Er zijn nog steeds honderden werknemers die werken aan vertrouwen en veiligheid. Samen met enkele duizenden mensen die werken voor externe partijen", voegde hij daaraan toe.

LEES OOK: Krijgt Trump na Twitter nu ook weer toegang tot Facebook?