• Twitter is hard bezig om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren, onder meer via het Twitter Blue-abonnement.
  • De manier waarop het product van de chatdienst wordt aangeboden is echter in strijd met de Europese wetgeving, omdat de btw niet in de prijs meegenomen wordt.
  • Een Europese consumentenautoriteit bevestigt tegenover Insider dat Twitter de regelgeving voor consumenten schendt door de btw onvermeld te laten.
  • Lees ook: Excuses Elon Musk aan werknemer met handicap toont totale chaos bij HR-afdeling van Twitter

Twitter probeert naarstig zijn inkomsten te vergroten, onder meer met de betaalde dienst Twitter Blue. De manier waarop abonnementen in Europa worden aangeboden, is echter in strijdt met Europese regelgeving. Dat bevestigt de Ierse tak van Europees Consumenten Centrum (ECC) tegenover Insider.

Twitter laat bij aanbiedingen voor Twitter Blue de btw achterwege, terwijl die in principe onderdeel moet zijn van de geadverteerde prijs. Twitter Blue wordt aangeboden voor een prijs van 8 euro per maand, of 84 euro per jaar.

Maar onderaan de streep blijken de prijzen in diverse Europese landen van elkaar te verschillen. Dat komt door verschillen tussen de btw-tarieven van Europese landen. In Luxemburg is het btw-tarief bijvoorbeeld 17 procent, terwijl het in Zweden 25 procent is.

Twittergebruikers komen pas achter het bedrag dat ze werkelijk dienen te betalen, als ze al in het betaalproces zitten. Pas bij die stap wordt de btw bij het totaalbedrag opgeteld. Wat dus in Nederland bijvoorbeeld leidt tot een maandelijks bedrag van net geen 10 euro, in plaats van de 8 euro waarmee Twitter adverteert.

Uit tests van Insider blijkt dat in geen enkel Europees land de getoonde prijzen van Twitter Blue inclusief btw zijn. In alle gevallen werd het echt te betalen bedrag pas in tijdens het betaalproces zichtbaar.

Geadverteerde prijzen en de prijs in het betaalscherm
Geadverteerde prijzen en de prijs in het betaalscherm
Business Insider Nederland

De Ierse tak van het European Consumer Centre zegt melding te hebben gedaan bij verschillende afdelingen van de consumentenautoriteit in Europa. Het heeft inmiddels reacties van België, Duitsland, Kroatië en Malta.

De wetgeving die Twitter overtreedt gaat over het misleidende reclame. Hierin staat dat "een handelspraktijk als misleidend wordt beschouwd indien deze onjuiste informatie bevat en derhalve onwaarachtig is of op enige wijze, ook door de algemene presentatie, de gemiddelde consument bedriegt of kan bedriegen, zelfs indien de informatie feitelijk juist is." Hieronder valt ook de manier waarop een prijs wordt getoond.

Een woordvoerder van ECC Ierland zegt: "Als Twitter een prijs toont, moet dit altijd de prijs inclusief btw zijn."

De instantie kan zelf geen stappen ondernemen tegen Twitter. Het European Consumer Centre heeft namelijk alleen een adviserende rol binnen de EU. De handhaving moet dus worden opgepakt door individuele EU-lidstaten.

LEES OOK: Elon Musk: Twitter kan vanaf april weer break-even draaien