Veilig en snel je auto verkopen voor een goede prijs. Met dat concept wist Dealerdirect, het bedrijf achter onder andere ikwilvanmijnautoaf.nl, deze maand een investering van 8 miljoen euro binnen te halen. Het geheim? “Twentse nuchterheid.” 

Investeerders Prime Ventures en Rocket Internet hebben voor een bedrag van 8 miljoen euro een minderheidsbelang genomen in het online inkoopplatform Dealerdirect. “Het is echt enorm leuk. We zijn er een jaar mee bezig geweest. We hebben ook met andere partijen om de tafel gezeten, maar hebben uiteindelijk heel bewust hiervoor gekozen”, vertelt Niels Oude Luttikhuis, één van de oprichters, aan Z24.

Het idee achter Dealerdirect is dat particulieren (of bedrijven) binnen één dag hun auto of motorfiets kunnen verkopen. Via een tiental websites, waaronder ikwilvanmijnautoaf.nl enikwilvanmijnmotorfietsaf.nl, bieden zij hun voertuig aan, waarna autohandelaren daarop kunnen bieden. Gemiddeld wordt op de sites van Dealerdirect elke zes minuten een auto verkocht.

Het bedrijf is al actief in Nederland, België en Duitsland, maar met de nieuwe investeerders hoopt Dealerdirect ook de rest van Europa te bereiken. “We halen niet alleen geld op, maar krijgen ook een hele hoop kennis in huis. Optimaal om je te ontwikkelen op de Duitse markt en dan eventueel door te groeien naar onder andere Polen en Griekenland.”

Auto’s per opbod aan dealers verkopen

Oude Luttikhuis werkte bij een autobedrijf in Twente, toen hij merkte dat hij vaak dezelfde vraag kreeg: “Mensen vroegen ons of wij ook auto’s inkochten, maar we moesten ze telkens teleurstellen.” In 2006 besloot Oude Luttikhuis een oplossing te bieden en richtte hij samen met Vincent Stevens het bedrijf Dealerdirect op.

“Mensen willen graag zo snel mogelijk hun voertuig verkopen, zonder gedoe”, aldus Oude Luttikhuis. Destijds waren autoadvertenties in de krant en ook op internetfora als Marktplaats de geëigende manier op een tweedehands auto aan te bieden. Maar zelf adverteren brengt onzekerheid mee, aldus Luttikhuis: “Mensen zijn toch bang dat er ongure types langskomen of dat ze geen goede prijs krijgen. Wij zijn daarom gaan kijken naar een andere manier om voertuigen online te verkopen.”

Ook de automarkt zelf is volgens Oude Luttikhuis de laatste jaren veranderd. Zo worden auto’s minder vaak ingeruild en worden meer voertuigen geïmporteerd. “Er blijft wel een continue vraag naar de wagens, maar vaker tweedehands.” Daar speelt Dealerdirect op in, mede door tussenhandelaren overbodig te maken. Immers: het bedrijf zorgt voor een directe link tussen particulieren en autobedrijven.

Lees ook op Business Insider

En dat alles niet zonder succes.  In 2014 werden er in totaal 40.000 auto’s verkocht via de sites. Op het kantoor in Enschede werken inmiddels meer dan honderd mensen: “We zijn marktmarktleider in Nederland en België en groeien in Duitsland. In 2014 hadden we een omzet van 9 á 10 miljoen euro. Dit jaar zitten we al op 40-50 procent ten opzichte van vorig jaar”, zegt Oude Luttikhuis.

Twentse trots

Wat is het geheim van  Dealerdirect? “Ik denk toch wel een beetje onze Twentse nuchterheid”, aldus de mede-oprichter. “Daarnaast werken we met talentvolle krachten en willen we vooral ook een leuk bedrijf zijn. Het is ook mooi om te zien dat Enschede steeds meer bedrijven trekt. Misschien zijn we daarom wel nog meer gedreven om het tot een succes te maken.”

Samen met de nieuwe investeerders kijkt Oude Luttikhuis dan ook positief naar de toekomst. “Binnen drie jaar willen we marktleider zijn in Europa”, zegt hij. “Dat is goed mogelijk, want we leveren een dienst waar mensen behoefte aan hebben. En de automarkt is goed op te schalen.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl