Oud-topmannen Fred Gehring en Ludo Onnink van Tommy Hilfiger hebben de merkrechten van McGregor gekocht. “McGregor is een grote naam en hoe vaak heb je de kans om met een grote naam opnieuw te beginnen?”, zegt Gehring tegen Fashion United.

Vanaf volgend jaar maart zijn de kleren van het al twee keer failliet gegane modemerk weer online te koop en in het najaar volgen eigen winkels, franchisewinkels en als het allemaal lukt een netwerk van retailpartners, schrijft Textilia.

“McGregor keert in 2019 terug naar de markt, na een grootscheepse re-branding en met een geheel nieuw collectiebeeld […] De collectie najaar 2019 zal vanaf 18 januari in Amsterdam te zien zijn op de Tesselschadestraat 20, het nieuwe hoofdkantoor van McGregor ‘2.0’”, stellen de nieuwe eigenaren in een persbericht.

Gehring en Onnink doen de investering samen met DM Equity Partners van durfinvesteerders Ben Mandemakers en Rob ten Heggeler.

‘Iconisch merk’

Het merk McGregor was in 2016 en 2017 twee keer onderdeel van een groepsfaillissement. De doorstart na het eerste faillissement mislukte vorig jaar, omdat niet meer aan de lopende verplichtingen kon worden voldaan. Toch ziet Gehring volop mogelijkheden het merk weer groot te maken:

"McGregor is een iconisch merk, daterend uit 1921, en eigenlijk de uitvinder van ‘American Sportswear’. Het was de absolute marktleider in de jaren vijftig, zestig en zeventig, toen de grote merken van vandaag nog moesten worden opgericht. We zien grote potentie."

Gehring wijst er daarbij op dat er nog steeds een loyale klantenkring is en dat consumentenonderzoek heeft aangetoond dat de naamsbekendheid concurreert met die van de marktleiders.

Fred Gehring was eerder CEO van Tommy Hilfiger en Ludo Onnink was daar als COO verantwoordelijk voor het dagelijkse beleid.

Neef Gehring wordt directeur

De dagelijkse leiding van het nieuwe McGregor zal in handen komen van Coen Gehring als directeur. Hij is een neef van Fred Gehring en ervan overtuigd dat McGregor zich met name moet onderscheiden door topkwaliteit, waar hij een reeks mooie termen voor heeft in het persbericht:

"Een perfecte fit, innovatief materiaalgebruik, subtiele detaillering en optimale draagbaarheid."

Zijn oom benadrukt tegenover Fashion United dat de kleding wel een nieuwe uitstraling gaat krijgen, maar ook weer niet helemaal op de schop gaat:

"Het merk heeft een nieuw logo, nieuwe pasvorm, nieuwe producten. We willen het ‘opgefrist’ in de markt zetten, dat betekent dat het niet revolutionair nieuw is, maar wel herkenbaar."

De nieuwe eigenaren richten zich in eerste instantie vooral op de Benelux. Vanaf maart is kleding te bestellen via de nieuwe webshop van McGregor.

LEES OOK: Kaalslag in de winkelstraat: de 21 opvallendste faillissementen van de afgelopen 5 jaar, van V&D tot SuperTrash