Dat stelt de luchtvaartsector in een maandag gepresenteerd rapport, met daarin
voorstellen om de bereikbaarheid en duurzaamheid van Schiphol te vergroten.

De speciale stations – de sector spreekt graag van frontports – moeten een "luchthaven
in het klein" worden. Niet alleen kunnen reizigers er inchecken voor
hun vlucht, ook komen er verwarmde wachtruimtes, informatiemonitoren en
autoverhuurbedrijven. Verder kan de passagier er reizen boeken en
vergaderingen beleggen.

Vanaf de frontpoort gaan de reizigers per trein naar Schiphol. Zonder
bagage, want die hebben ze al op het station afgeleverd. De
luchtvaartbranche ziet dit plan als een "drastische koerswijziging".
Die is noodzakelijk omdat de Randstad verder dichtslibt en de bereikbaarheid
van Schiphol afneemt.

Het duurt echter nog even voordat de frontports er zijn, schrijven de auteurs
van het rapport. De komende jaren moeten de betrokken partijen, waaronder de
Nederlandse Spoorwegen, eerst geschikte locaties uitzoeken. Vervolgens moet
het idee nader worden uitgewerkt en moet de NS ervoor zorgen dat er
voldoende treinen tussen de frontports en Schiphol rijden. De luchthaven
draait 24 uur per dag, maar de NS rijdt ongeveer achttien uur per dag met
treinen, zo staat in het rapport.

Op het station van Antwerpen zijn de NS, Schiphol en KLM overigens van
plan een proef te beginnen met een incheckbalie. Passagiers kunnen zich daar
alvast aanmelden voor hun vlucht vanaf Schiphol en vervolgens de trein nemen
naar de luchthaven. De proef moet in december van dit jaar beginnen, maar
dit hangt wel af van de ingebruikname van de hogesnelheidslijn. Eind dit
jaar moeten na forse vertraging de eerste treinen over het spoortraject gaan
rijden, maar minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat sluit nieuw uitstel
niet uit.

De frontports gaan tientallen miljoenen euro's kosten, verwacht de
luchtvaartbranche. De sector is bereid om te betalen voor de lounges,
incheckmogelijkheden en de parkeerplaatsen bij de stations.

De NS juicht het plan van de luchtvaartsector toe. Het spoorbedrijf wil
een aantal grote stations, waaronder Utrecht, Rotterdam en Breda, grondig
vernieuwen en een internationale allure geven, net als een luchthaven. Deze
stations zouden geschikt zijn als frontport. Ook een aantal regionale
stations, in de buurt van snelwegen, zouden daarvoor in aanmerking komen,
denkt de NS.

Het plan voor de frontports maken deel uit van een reeks maatregelen
die Schiphol bereikbaar moeten houden en de uitstoot van schadelijke
broeikassen moeten beperken.

Schiphol beoogt een reductie van de CO2-uitstoot door grondvoertuigen
van twintig tot vijftig procent. Het bedrijf wil onder meer hybride
voertuigen inzetten en meer biobrandstof gebruiken. Ook vliegtuigen moeten
schoner worden. De Technische Universiteit Delft werkt aan een 'ultragroen'
vliegtuig.

De geluidshinder voor de omwonenden van Schiphol moet afnemen, zonder dat het
vliegverkeer daar hinder van ondervindt. De branche wil piramides neerzetten
die geluid absorberen. Ook begint Schiphol in samenwerking met KLM en TNO
nog dit jaar aan een proef met antigeluid dat mogelijk vliegtuiglawaai kan
neutraliseren.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl