Nog een reden dat Toyota het zekere voor het onzekere neemt, is het grote
aantal auto’s dat de autoproducent de afgelopen jaren moest terugroepen. In
2006 moest de Japanner 601.894 auto’s terugroepen, in 2005 waren dat er maar
liefst 2,38 miljoen.
Dat de lithium-ion batterij onveilig is, was al langer bekend. De batterij
raakt snel oververhit en kan vlam vatten. Dit overkwam computerproducenten
Sony en Dell. Zij moesten hele partijen laptops terughalen wegens
brandgevaar.
Toyota geeft de nieuwe batterij nog niet op. Op het Toyota-testterein rijden
nog auto’s rond met een lithium-ion batterij. Zodra deze veilig genoeg zijn,
worden ze in productie genomen. Er gaan geruchten gaan dat de nieuwe
uitvoering van de Prius, die waarschijnlijk een stationauto zal worden, de
nieuwe batterij zullen bevatten.
De vertraging past in het beleid van Toyota om de kwaliteit te willen
waarborgen. In het verleden bracht Toyota te snel nieuwe technologieën op de
markt, zonder deze degelijk te hebben gecheckt.
Wereldwijd zijn sinds de introductie van de Prius in 1997 al meer dan een
miljoen Priussen verkocht.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl