• Slechts 25 procent van de leiderschapsposities in Nederland wordt bezet door een vrouw, zo blijkt uit onderzoek van LinkedIn.
  • Voor elke vrouw die in de eerste 10 jaar van haar carrière een leiderschapspositie bereikt, doen 2,2 mannen dat.
  • Werkgevers vrezen dat vrouwen die meer thuiswerken minder zichtbaar zijn op de werkvloer, wat heeft weer impact op hun carrièrekansen.
  • Lees ook: E-bikemerk VanMoof strikt voormalig topvrouw van Booking.com Gillian Tans als nieuwe president.

Nederland staat er relatief slecht voor als het gaat om vrouwen in leidinggevende posities. Het professionele social mediaplatform LinkedIn analyseerde wereldwijd het percentage vrouwen in leiderschapsposities en constateerde dat slechts 25 procent van de leiderschapsposities in Nederland door een vrouw wordt bezet.

Van de Europese landen die zijn meegenomen in deze analyse scoorden alleen alleen Oostenrijk (23 procent) en Duitsland (22 procent) slechter dan Nederland. Landen als Finland en Zweden (respectievelijk 46 procent en 37 procent) doen het beduidend beter.

Het carrièrepad naar een leiderschapsrol is voor mannen gunstiger dan voor vrouwen. Uit de data blijkt dat voor iedere vrouw die in de eerste 10 jaar van een loopbaan een leidende rol krijgt, er 2,2 mannen zo’n positie bereiken.

Over een langere periode wordt dat verschil zelfs nog duidelijker, ziet LinkedIn. Voor elke vrouw die na 20 jaar of meer de top bereikt, doen 2,5 mannen dat. 

Flexibel werken maakt vrouwen minder zichtbaar

Om meer vrouwen aan de top te krijgen is er meer flexibiliteit in werken nodig, voor iedereen. "Het is geen toeval dat er deuren voor vrouwen sluiten rond de tijd dat ze een gezin stichten, niet alleen in Nederland maar in heel Europa", zegt Marcel Molenaar, Country Manager van LinkedIn Benelux in een persbericht.

"Om hier verandering in te brengen, hebben we meer flexibiliteit nodig voor iedereen - man en vrouw. Dat betekent ook dat we de vooroordelen en het stigma rondom flexibiliteit moeten aanpakken."

De coronapandemie heeft duidelijk gemaakt hoe we tegen flexibel werken aankijken. Voor vrouwen pakt flexibel werken namelijk doorgaans slechter uit dan voor mannen. Meer dan 6 op de 10 (63 procent) vrouwen leverde hiervoor salaris in tegenover 53 procent van de mannen.

Werkgevers vrezen (meer) negatieve gevolgen van flexibel werken voor vrouwen, constateert het social mediaplatform in het onderzoek. Zo'n 65 procent van de werkgevers denkt dat vrouwen minder zichtbaar zullen zijn, omdat zij meer vanuit huis werken, terwijl mannen juist op kantoor te vinden zijn. Daardoor kan het lastiger zijn werkrelaties op te bouwen en wordt het lastiger om aan te geven wat ze willen met hun carrière.

Lees over de carrière van vrouwen ook: