Tony’s Chocolonely gaat toch niet naar de beurs, zoals het bedrijf dinsdagochtend aankondigde. Het bedrijf opent wel een winkel in de Beurs van Berlage in Amsterdam.

Dat bevestigt marketingmanager Pascal van Ham tegenover RTL Z.

De chocolademaker deed ’s ochtends een persbericht de deur uit waarin het aankondigde een beursgang te onderzoeken. Het bedrijf zou zo geld op willen halen om de cacao-industrie slaafvrij te maken.

Het bedrijf werd twaalf jaar geleden opgericht om het proces van chocola maken te verduurzamen, met meer aandacht voor de arbeidsomstandigheden van de cacaoboeren.

“Zonder ook maar één concessie te willen doen aan waar Tony’s Chocolonely voor staat, ben ik ervan overtuigd dat we de kapitaalmarkt kunnen gebruiken om de volgende stap te zetten op weg naar het realiseren van onze missie”, zei directeur Henk Jan Beltman in de verklaring.

Diverse media benaderden Beltman voor een toelichting op de plannen, waaronder Business Insider. Maar de directeur bleef onbereikbaar.

“De hoorn van de telefoon wordt tot drie maal toe op de haak gegooid. Terugbelverzoeken die door een telefoniste gedaan worden, worden niet nagekomen”, aldus De Telegraaf.

Aan het einde van de middag komt de aap uit de mouw: het blijkt een pr-stunt. Tony's Chocolonely opent binnenkort een winkel in de Beurs van Berlage. Het bedrijf zet een video online waarin het de plannen uit de doeken doet - en de berichten opsomt die gedurende de dag in de media zijn verschenen over de beursgang.

Journalisten reageren op Twitter dan ook smalend. Tv-presentator Teun van de Keuken noemt de actie van het bedrijf dat hij mede oprichtte een "mallotige pr-stunt".