Dit weekend verkoopt supermarkt Aldi een lading aan Tony’s Chocolonely-repen voor de stuntprijs van 1,89 euro. Het chocolademerk zegt bedrogen te zijn door een zakenpartner die een partij bestemd voor loyaliteitspakketten doorverkocht heeft aan Aldi.

Dat meldt RetailTrends.

In een blogpost maakt Tony’s melding van de onbedoelde kortingsactie. “Wij hebben een poos geleden 80.000 repen verkocht aan een klant die in de loyaliteitspakketten zit en met wie we al anderhalf jaar samenwerken. Zij stelden voor om een pakket samen te stellen met Tony’s Chocolade & Happy Socks. Van die kleurrijke combi werden we wel happy.”

Of die pakketten er werkelijk komen is niet duidelijk en evenmin of de hele partij bij de Aldi in de schappen zal komen te liggen. “De loyaliteit blijkt ver te zoeken, want ze houden er wat relaties on the side op na. Tegen de afspraken in hebben ze de repen doorverkocht en zo zijn ze bij de Aldi terecht gekomen.”

Tony’s Chocolonely streeft naar een 100 procent slaafvrije chocolade. Cacaoboeren worden in veel productiegebieden uitgebuit en krijgen een oneerlijke prijs voor hun bonen. De repen van het merk zijn daarom duurder dan van de meeste concurrenten.

Bij de Albert Heijn kost een reep 2,75 euro, of 3,19 euro voor een speciale editie (al liggen die laatste niet bij de Aldi).

Na de domper zegt Tony’s meteen alle samenwerking met deze partner stop te zetten. Chocolade produceren is gratis noch goedkoop, betoogt het bedrijf. Winkels moeten daarom niet willen stunten met prijzen in de branche. “Bij een te lage winkelprijs blijft er geen ruimte over om cacaoboeren en hun families een prijs te betalen waarmee zij een leefbaar inkomen kunnen verdienen.”

Lees ook op Business Insider

De toon van de blogpost is licht, maar de ontevredenheid die heerst bij Tony’s Chocolonely komt duidelijk naar voren. Het merk verzekert de consument wel: “Wij zorgen dat de cacaoboer hier niet de dupe van wordt, ook niet bij deze belachelijk lage prijs.”

LEES OOK: Dit is er allemaal te zien bij de Tony’s Chocolonely-winkel in Amsterdam – meer dan chocolade