De Nederlandse passagiers zal ook na deze zomer, als Martinair niet langer
binnen Europa vliegt, geen probleem hebben om bij de Middellandse Zee te
komen. De concurrentie op de Europese vakantiemarkt is zo groot, dat
voldoende luchtvaartmaatschappijen de leegte kunnen opvullen die Martinair
achterlaat. "Er komen gegarandeerd nieuwe aanbieders," voorspelt directeur
Louis Frankenhuis van de reisorganisatie Oad, de grootste klant van
Martinair.

Vooral in Duitsland zijn voldoende vervoerders actief die de overstap
naar de Nederlandse markt gemakkelijk kunnen maken. In dat land wemelt het
van de luchtvaartmaatschappijen, zoals Condor, Germanwings en Air Berlin.
Frankenhuis verwacht dan ook geen problemen om zijn passagiers onder te
brengen bij een concurrent van Martinair. Oad laat ongeveer een derde van
zijn reizigers, deze zomer 150 duizend, nu nog met Martinair vliegen.

Het vertrek van Martinair uit de Europese markt kan zelfs voordelig uitpakken
voor de reiziger. "Het geeft Oad meer ruimte om te onderhandelen met de
verschillende luchtvaartmaatschappijen," aldus Frankenhuis. Nu nog komt Oad
al snel bij de KLM-groep terecht. Martinair is voor vijftig procent in
handen van deze onderneming en Transavia zelfs volledig.

De prijs blijft dan ook scherp, verwacht de Oad-directeur, hoewel hij
niet denkt dat de prijs veel lager uitvalt. Ook Martinair voorziet na de
zomer een voortdurende concurrentie op de vliegtarieven. "De ervaring leert
dat de concurrentie zo groot is dat de prijs laag zal blijven," zei een
woordvoerder.

Een andere grote touroperator, TUI, deert het vertrek van Martinair uit de
Europese markt nauwelijks. TUI vliegt sinds twee jaar met zijn eigen
luchtvaartmaatschappij ArkeFly. ”Dat blijkt nu een goede stap te zijn
geweest”, lichtte een zegsvrouw toe. "Maar we gaan niet veel merken
dat Martinair minder stoelen aanbiedt. Onze eigen luchtvaartmaatschappij is
niet voor andere touroperators." Ze durfde zich niet te wagen aan
voorspellingen over de ticketprijs.

Voor de passagier mag de reorganisatie bij Martinair dan nauwelijks
gevolgen hebben, het personeel gaat moeilijke tijden tegemoet. De
onderneming schrapt banen, waarbij gedwongen ontslagen niet zijn
uitgesloten. De vakbonden houden rekening met een verlies van 650 banen.
Gedwongen ontslagen zijn onacceptabel, aldus de bonden.

Het is overigens niet zeker of de reorganisatie bij Martinair doorgaat. De
maatregel is onderdeel van een poging de aandeelhoudersstructuur te
veranderen. Nu bezitten KLM en de Deense rederij Maersk elk nog 50 procent
van de aandelen.

KLM wil graag het belang van Maersk overnemen, maar stuitte tot nu toe
op verzet van de Europese Commissie. Die vindt dat KLM een te grote
machtspositie krijgt als heel Martinair onder zijn vleugel valt. Het
schrappen van de Europese vluchten zou dat bezwaar wel eens weg kunnen
nemen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl