De fabrikant van een vermist onderwatervaartuig dat toeristen naar de Titanic zou brengen, zei eerder dat “innovatie” de reden was dat het schip niet aan een officiële inspectie was onderworpen. Dat is een standaardpraktijk om ervoor te zorgen dat zeevarende schepen aan bepaalde normen voldoen.

In een artikel uit 2019, getiteld “Waarom is Titan niet geclassificeerd?”, zei OceanGate dat haar zogenoemde ‘submersible‘ innovatieve kenmerken had, die buiten de bestaande standaarden vielen.

“Innovatie valt per definitie buiten een al geaccepteerd systeem”, viel op het blog te lezen. “Dit betekent echter niet dat OceanGate niet voldoet aan veiligheidsstandaarden, maar het betekent wel dat innovatie vaak buiten het bestaande industrieparadigma valt.”

OceanGate zei ook dat “nieuwe en innovatieve ontwerpen en ideeën”, zoals koolstofvezel en een “real-time monitoring systeem voor het schip,” een “meerjarige goedkeuringscyclus zouden moeten doorlopen vanwege een gebrek aan bestaande standaarden.”

OceanGate vergeleek het testen van de submersible - waarbij externe experts toezicht hielden op de activiteiten en het testen van het vaartuig - met de manier waarop ruimtevaartbedrijven zoals SpaceX en Virgin Galactic werken.

In een interview in 2019 klaagde CEO Stockton Rush van OceanGate dat de regelgeving de vooruitgang in zijn industrie belemmerde. "Het is heel veilig, omdat ze al deze regels hebben," zei Rush. "Maar het groeit of innoveert niet, omdat ze met bestaande regels werken."

Nu worden het onderwatervaartuig en de vijf mensen aan boord vermist, nadat ze het wrak van de Titanic probeerden te bezoeken. De Amerikaanse kustwacht doet mee aan de massale zoek- en reddingsoperatie, maar benadrukt dat het vaartuig nog maar voor een paar dagen zuurstof heeft.

Als het schip wordt gevonden, moet de Titan van buitenaf worden geopend. De inzittenden kunnen het vaartuig net van binnenuit openen, als het aan de oppervlakte komt.

LEES OOK: Deze foto’s tonen hoe de cruisewereld zich in anderhalve eeuw heeft ontwikkeld tot een miljardenbusiness met elk jaar bijna 30 miljoen passagiers