- De Britse voetbalclubs Tottenham Hotspur en Manchester United hebben het afgelopen jaar de meeste nieuwe volgers op TikTok gekregen, blijkt uit gegevens van databureau Conviva.
- Het videoanalysebedrijf heeft een top-25 opgesteld van merken met de grootste aanwas van TikTok-volgers.
- Daarin staan ook Netflix en Prime Video.
- Lees ook: 9 tips voor een succesvolle livestream op TikTok
De Premier League-clubs Tottenham Hotspur en Manchester United hebben afgelopen jaar de meeste nieuwe volgers gekregen op TikTok, blijkt uit nieuw onderzoek van 1.500 geverifieerde accounts door videoanalysebedrijf Conviva. De data zijn exclusief gedeeld met Insider.
Tottenham kreeg er tussen maart 2021 en maart 2022 maar liefst 12,9 miljoen volgers bij. Het team heeft nu in totaal 15,4 miljoen TikTok-fans. Manchester United kreeg er in dezelfde periode 11,8 miljoen volgers bij en heeft nu in totaal 14,6 miljoen fans op het sociale platform.
Acht van de 25 snelstgroeiende merken op TikTok zijn Europese voetbalclubs, met name uit Engeland. Ook staat het account van het UEFA European Football Championship 2024 hoog in de lijst, op de achtste plaats.
De Premier League lanceerde vorig jaar juni ook zijn eigen TikTok-account, maar die haalde de lijst van Conviva niet. De voetbalcompetitie beloofde “de mooiste goals, de ergste missers, de grappigste momenten en de meest bijzondere vieringen van 29 jaar Premier League.”
Netflix is in het onderzoek van Conviva terug te vinden op de derde plek en wist 10 miljoen nieuwe volgers te krijgen op zijn belangrijkste Engelstalige account. Maar als je accounts als Netflix Latinoamérica en Netflix Brasil ook meetelt, respectievelijk goed voor 7,3 miljoen en 3,6 miljoen nieuwe volgers, zou Netflix op de eerste plaats staan.
Netflix was niet de enige streamingsdienst die het afgelopen jaar snel gegroeid is. Amazon's Prime Video staat nummer zes op de lijst en heeft er 7,4 miljoen volgers bij gekregen. Het account heeft nu zo'n 11,2 miljoen TikTok-fans.
Bedrijven investeren fors in content voor TikTok. Maar de strijd om de aandacht van TikTok-gebruikers is intens. Merken maken grappen in het opmerkingen-gedeelte van TikTok, huren designers in om hun loga aan te passen en proberen aan te haken bij relevante trends.
"Ik kijk soms met mijn ogen dicht naar series en films op Netflix om te bepalen of ik de TikTok 'vibe' krijg. aangezien geluid de sleutel is om succes te hebben op het platform", zegt de merkenmanager van Netflix tegen Insider. "Je moet je voorstellen hoe iemand jouw audio gebruikt om zijn of haar eigen verhaal te vertellen."
Conviva heeft de accounts van 75 sportcompetities, 300 sportteams, 125 sportmedia, 500 bedrijven, 150 nieuwsmedia en 350 tv- en entertainmentmerken onder de loep genomen.
Dit zijn de 25 merken die er tussen maart 2021 en maart 2022 de meeste nieuwe volgers bij kregen met in de laatste kolom hun totale aantal volgers op dit moment: