Via dochterbedrijf SolarCity brengt Tesla zonnepanelen op de markt. Daar wordt in de VS flink over geklaagd. Ook is het nog altijd wachten op de door Elon Musk in 2016 aangekondigde dakpannen met zonnepanelen.

Tesla komt steeds meer onder vuur te liggen vanwege problemen met zijn zonnepanelen. Ook webwinkelreus Amazon doet nu zijn beklag over de installaties, die brandgevaarlijk zouden zijn. Volgens het bedrijf zijn de panelen de oorzaak van een brand bij een pand van Amazon in Californië. Eerder klaagde winkelreus Walmart de panelenmaker om die reden al aan.

Volgens Walmart zouden enkele branden op daken van winkelpanden zijn veroorzaakt door zonnepanelen van Tesla. De keten eist een schadevergoeding en wil dat de resterende zonnepanelen worden verwijderd.

Walmart gaf Tesla eerder toestemming om circa 240 van zijn winkelpanden van zonnepanelen te voorzien. Bij Amazon heeft Tesla maar een beperkt aantal panelen geïnstalleerd.

Eerder kwamen al berichten naar buiten dat Tesla een onderdeel van zijn panelen moest vervangen. Het is niet duidelijk of de problemen met Amphenol-connectoren van invloed waren op de Walmart- en Amazon-installaties. Volgens Tesla was vorig jaar in minder dan 1 procent van de installaties, die waren uitgerust met de connectoren van toeleverancier Amphenol, sprake van “abnormaal” gedrag.

Tesla, dat vooral bekend is van zijn elektrische auto’s, kocht drie jaar geleden paneelinstallateur SolarCity in een deal ter waarde van 2 miljard dollar. Die deal was controversieel. De voormalige topman van SolarCity is namelijk de neef van Tesla-baas Elon Musk.

Veel problemen rondom Solar Roof

Eén van de overtuigende argumenten om SolarCity te kopen was de productie van de dakpannen met zonnecellen erin. Musk kondigde die pannen in 2016 aan, maar de productie daarvan komt maar moeilijk op gang.

Lees ook op Business Insider

Tijdens de presentatie van de dakpannen in 2016 liet Musk trots een huis te laten waar ze al op lagen. Kenners dachten op dat moment al dat het onmogelijk was dat Musk zo ver was met de productie van de dakpannen.

“Wat hij vertelde was bullshit”, zegt een anonieme bron tegen Vanity Fair. De bron had jarenlang onderzoek gedaan naar technologie rondom zonnecellen en wist hoe moeilijk het is om dergelijke dakpannen te maken – en dat het dus vrijwel onmogelijk was dat dat Musk al was gelukt.

Later bleek dat de dakpannen die tijdens de presentatie waren gebruikt, inderdaad nep waren. Op zich is dat niet gek: bedrijven gebruiken vaker dummy’s tijdens productpresentaties, maar het is wel opmerkelijk dat de dakpannen zo’n grote rol speelden in de deal van 2 miljard dollar.

En al snel bleek dat de zorgen van kenners terecht waren: SolarCity had inderdaad moeite met de productie van de dakpannen. Klanten konden al vanaf 2017 een reservering plaatsen om de dakpannen op hun dak te laten leggen, waarbij ze een bedrag moesten betalen van 1.000 dollar, maar veel van die klanten kregen daarna jarenlang niets meer te horen.

Vorige zomer bleek dat er twaalf huizen in de staat Californië waren uitgerust met zo’n dak, maar Business Insider heeft meerdere mensen gesproken die hun reservering geannuleerd hebben omdat ze geen duidelijke informatie van Tesla kregen.

Musk zelf zei eerder dat de dakpannen zoveel vertraging oplopen omdat het bedrijf er zeker van wil zijn dat ze dertig jaar lang op een dak kunnen blijven liggen, voordat ze daadwerkelijk bij consumenten geïnstalleerd worden.

En hoewel Musk afgelopen maart nog zei dat 2019 “het jaar van het Solar Roof wordt”, meldde Reuters in mei dat het overgrote deel van de zonnepanelen die door SolarCity worden geproduceerd, niet in de dakpannen terecht komen, maar buiten de Verenigde Staten verkocht worden.

Ondertussen heeft het bedrijf nog steeds geen officiële cijfers naar buiten gebracht over hoeveel dakpannen er worden geproduceerd, en is het maar de vraag of het SolarCity zal lukken om de duurzame dakpannen op grote schaal op daken te leggen.

Lees meer over Tesla: